Stive regler og dyre investeringer betyder, at mange af landets lejere i almene boliger og etageejendomme ikke kan oplade elbiler. Det kan forsinke den grønne omstilling, mener FDM, der efterlyser støtte til boligforeninger og politisk hjælp.
Den grønne omstilling af bilparken har kurs uden om en stor del af den danske boligmasse. De fleste af landets over en million lejere må nemlig ofte se langt efter ladestandere til elbiler. Det skriver FDMs medlemsmagasin Motor.
FDM har talt med en række af landets største almene boligforeninger. Her lyder det samstemmende, at man ikke har overblik over, hvor mange ladestandere man har.
Den manglende lademulighed gør det ikke bare vanskeligt for landets lejere at skifte til elbil, men det risikerer også at forsinke den grønne omstilling. Skal Danmark indfri målsætningen om 70 procent reduktion af CO2-udledningen i 2030, vil det bl.a. kræve op mod 1,5 million el- og plugin-hybridbiler på vejene. Det vil igen kræve 30.000 ladepunkter ved eksempelvis motorveje, arbejdspladser og etageejendomme, hvis det skal dække behovet for den tredjedel af de danske husstande, der ikke har mulighed for at lade hjemme.
”Det er et stort problem, at lejerne i de almene boliger og i anden etagebyggeri ofte ikke har mulighed for at lade en elbil op. Det skal der findes en løsning på hurtigst muligt, ellers kan det få mange til at fravælge en elbil,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
Når der i mange boligforeninger mangler eller slet ikke findes ladestandere, skyldes det ofte, at beboerdemokratiet står i vejen for de dyre ladestandere. Derudover er det ikke tilladt for almene boligforeninger selv at drive ladestandere. Det kræver en ekstern leverandør – typisk en af de etablerede operatører.
”Som det er i dag, er det så dyrt og besværligt at etablere ladestandere, at den grønne omstilling ikke kommer til at ske ved lejeboligerne. Desuden risikerer beboerne at være bundet til den udbyder, der sætter standeren op. Men det vil ofte give mere mening, hvis foreningerne selv må etablere og stå for driften af ladestanderne,” siger Torben Lund Kudsk.
Et nyt EU-direktiv, der træder i kraft først i marts, betyder ganske vist, at der på p-områder ved nybyggeri eller ved større ombygninger skal gøres klar til, at der kan sættes ladestandere op. Til gengæld er der i den danske implementering ikke noget krav om, at der faktisk skal etableres ladestandere.
”Danmark lægger sig op ad minimumskravet i det nye EU-direktiv. Men hvis politikerne virkelig mener noget med den grønne omstilling, er det ikke nok. Det skal være nemmere for folk at lade. Fra Christiansborg kunne man gøre det nemmere og mere økonomisk overkommeligt for bilejere uden egen p-plads at etablere ladere og i det hele taget at sikre, at lovgivningen ikke står i vejen. Konkret kunne det som i Norge være i form af tilskud til boligforeninger til etablering af fælles ladestandere,” siger Torben Lund Kudsk.
Læs mere om problematikken med ladestandere i Motor nr. 2 eller på www.fdm.dk
Be the first to comment on "EL-biler: Lejere må se langt efter ladestandere"