LEGO Koncernen leverede tocifret vækst i første halvår 2020

Stor efterspørgsel betød højere forbrugersalg, omsætning og driftsresultat samt voksende markedsandele. Strategiske investeringer gjorde LEGO Koncernen i stand til at håndtere konsekvenserne af COVID-19.

– Salget til forbrugerne voksede med 14 procent i første halvår af 2020 sammenlignet med første halvår af 2019.
– Omsætningen voksede med 7 procent til DKK 15,7 milliarder sammenlignet med samme periode i 2019.
– Driftsresultatet voksede med 11 procent til DKK 3,9 milliarder samtidig med, at man foretog betydelige investeringer i langsigtede vækstinitiativer.
– Stærkt cash-flow fra driftsaktiviteter på DKK 4,1 milliarder.
– Markedsandelen voksede på de større markeder i højere takt end legetøjsbranchen.

BILLUND, 2. september 2020: LEGO Koncernen offentliggjorde i dag halvårsregnskabet for årets seks første måneder til og med 30. juni 2020. Omsætningen voksede i perioden med 7 procent til DKK 15,7 milliarder sammenlignet med samme periode i 2019. Det globale salg til forbrugerne voksede med 14 procent sammenlignet med første halvår 2019, og LEGO® brandets globale markedsandel voksede. Driftsresultatet var DKK 3,9 milliarder – en stigning på 11 procent sammenlignet med samme periode i 2019.

”De stærke resultater skyldes en fantastisk holdindsats. Da COVID-19-pandemien lukkede butikker og kontorer, gjorde vores kollegaer alt, hvad de kunne, for at passe på sig selv og hinanden og samtidig bringe leg til børn og familier i hele verden. Jeg vil gerne takke dem for deres ekstraordinære indsats,” siger Niels B. Christiansen, adm. direktør i LEGO Koncernen og uddyber:

”I løbet af det første halve år så vi fordelene ved vores investeringer i langsigtede vækstinitiativer inden for f.eks. e-handel og produktinnovation. Vores stærke produktportefølje appellerer til byggere i alle aldre, og vores opdaterede e-handelsplatform og agile, globale forsyningskæde gjorde os i stand til bedre at imødekomme efterspørgslen online. Vi arbejdede også tæt sammen med vores partnere i detailhandelen for at sikre, at de kunne fortsætte med at forsyne deres forbrugere online.”

LEGO Koncernen leverede tocifrede vækstrater i forbrugersalget i alle større markedsgrupper inklusive Nord- og Sydamerika, Vesteuropa, Asien og Kina. Det stærke salg resulterede i vækst i driftsresultatet samtidig med, at man foretog betydelige investeringer i langsigtede vækstinitiativer og til trods for højere omkostninger til fragt af produkter i forbindelse med, at fabrikkerne i Mexico og Kina på myndighedernes anvisning var midlertidigt lukket. Resultatet for første halvår steg med 13 procent, men stigningen udlignes af urealiserede valutakursreguleringer på koncerninterne lån, som ikke har likviditetseffekt. Resultatet efter skat for første halvår ender dermed på DKK 2,6 milliarder, et fald på 1 procent i forhold til sidste år. Driften genererede et positivt cash-flow på DKK 4,1 milliarder.

Be the first to comment on "LEGO Koncernen leverede tocifret vækst i første halvår 2020"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*