Efter flere års forberedelser er Arla Fondens anden madlejrskole nu åbnet, og i disse dage strømmer de første elever til Højer for at lave mad og lære om sunde madvaner. 8.100 børn har allerede været igennem den første madlejrskole, og håbet for fremtiden er, at 10.000 unge skal lære gode madvaner hvert år.
I denne uge svinger skoleelever potter og pander på MADlejr i Højer i Sønderjylland for allerførste gang. Det er Arla Fonden, der står bag madlejrskolen, som Tønder kommune også er engageret i. På lejrskolen skal tusindvis af børn i 6. og 7. klasser fra hele Danmark lære om mad, sundhed og bæredygtighed.
Mens de er på lejrskolen, laver børnene selv al deres mad. De skal blandt andet selv filetere fisk, lav mad af en nyslagtet høne og derudover lære om sunde madvaner. Målet med lejrskolen er blandt andet, at eleverne skal bringe madglæde- og bevidsthed med sig videre i deres liv, så de bliver i stand til at tage ansvar for deres egen sundhed.
Den første MADlejr på Helnæs på Sydfyn har været en kæmpe succes, og det er derfor, at Arla Fonden nu udvider med endnu en lejrskole. MADlejrs ugentlige evaluering blandt de elever, der har været afsted, viser, at 85 procent af eleverne vurderer, at MADlejr har gjort dem mere interesserede i at lave mad, og 87 procent oplever, at de kunne mere, end de selv troede.
Åbner op for de unges nysgerrighed
Gennem de fem år, den første madlejrskole har eksisteret, har mere end 8.000 elever været på MADlejr. Det svarer til 380 skoleklasser.
“Rigtig mange danske børn ikke kan finde rundt i et køkken og kender ofte utrolig lidt til råvarerne. Det kommer til at have betydning for deres egen sundhed på lang sigt, og derfor er vi rigtig glade for, at vi nu kan byde endnu flere børn velkomne på MADlejr,” siger Sanne Vinther, der er administrerende direktør i Arla Fonden i en pressemeddelelse. Hun håber på med tiden at kunne udvide med flere madlejrskoler, så op mod 10.000 danske børn årligt kan lære gode madvaner.
Undersøgelser peger på, at kun syv procent af danske børn er med i køkkenet, når der laves mad i hverdagene. Derfor gør MADlejr en stor forskel.
“Vi får åbnet op for de unges nysgerrighed, og ofte sker der det, at når de selv laver maden, så er de også meget mere åbne for at smage mad, de ikke har prøvet før,” siger Sanne Vinther.
Bygger på gode erfaringer
Den nye MADlejr bygger på de gode erfaringer, som Arla Fonden har med fra MADlejren på Helnæs, og både program og undervisningsmateriale vil langt hen ad vejen være det samme. Men
nærområdet og de sønderjyske marskomgivelser omkring den nye MADlejr giver mulighed for at opleve den lokale kultur og natur, og derfor vil MADlejr Højer have sit helt eget lokale præg.
Det er Realdania, Tønder Kommune og Arla Fonden, der i fællesskab står bag det nye madaktivitetscenter Højergaard, hvor MADlejr nu flytter ind.
Fakta:
- 8.100 elever har deltaget i et MADlejr-forløb i løbet af de fem år, hvor MADlejr har eksisteret. Målet for fremtiden er 10.000 elever om året
- Kun mellem 4 og 7 procent af danske børn er med i køkkenet på en hverdag, ifølge en undersøgelse som COOP Analyse står bag
- 90 procent af eleverne mener, at de får højt udbytte af undervisningen
- Over 90 procent af lærerne siger, at de bliver inspireret til deres egen efterfølgende undervisning
- 100 procent af lærerne vurderer samarbejdet med madguiderne/underviserne positivt, 100 procent finder læringsmålene passende, og alle lærere vurderer, at eleverne når deres læringsmål
Tallene stammer fra MADlejrs spørgeskemaundersøgelse foretaget af Aarhus Universitet, hvor flere end 4.000 elever er blevet spurgt om deres oplevelse af MADlejr i løbet af de seneste tre år.
Om Arla Fonden og MADlejr
Arla Fonden blev etableret i 2012 af Arla Foods, som hvert år donerer 10 millioner kroner til fonden. Arla Fonden kan ikke søges, da midlerne bruges til at drive MADlejr på Helnæs på Sydfyn og den nye MADlejr i Højer, med fokus på madkultur og maddannelse for skoleelever fra 6. og 7. klasser fra hele landet.
MADlejr er et nøje tilrettelagt forløb, der er bygget op over tre faser, hvor elever og lærere bliver involveret fra start til slut – med en helt særlig lejrskole som omdrejningspunktet. Før en MADlejr sættes emnerne mad, sundhed og natur på skoleskemaet. Under MADlejr arbejder eleverne med måltidet, råvarer, sundhed og bæredygtighed gennem en lang række forskellige aktiviteter. Og efter MADlejr skal klassen arbejde videre med temaerne, bl.a. via en udfordring, som de får med sig fra opholdet.
Be the first to comment on "HØJER: Madlejren dufter allerede nu"