TØNDER: Dialog skal sikre tryghed og kvalitet på plejecenterområdet

    På baggrund af TV2-dokumentaren “Plejehjemmene bag facaden”, har Tønder Kommune igangsat en dialog med beboere, pårørende og medarbejdere om værdighed, faglighed og omgangstone på hele plejecenterområdet.     
    Dokumentaren “Plejehjemmene bag facaden” har fået Tønder Kommune til at stille sig selv spørgsmålet om, hvorvidt et tilsvarende plejesvigt også kan ske her.   Den overordnede holdning er, at selvom de eksterne tilsyn og det lave antal klager viser, at plejecentrene i Tønder Kommune er veldrevne, så kan der ikke gives garantier, når der er ca. 900 medarbejdere i forskellige vagtlag døgnet rundt.    “Vi mener, at kulturen er afgørende for, at man kan opdage plejesvigt i tide. Det er nødvendigt med en kultur, hvor medarbejdere og pårørende går til ledelsen, hvis de opdager, at noget ikke er som det skal være. Det kræver, at der alle steder er en nærværende og dygtig ledelse, som signalerer åbenhed. Det har vi i høj grad allerede, men vi vil gerne bruge denne her anledning til at blive endnu bedre til at tale om tingene”, fortæller direktør for Pleje og Omsorg, Jan Præstholm.    
          Irene Holk Lund opfordrer borgere, pårørende og medarbejdere til at kontakte ledelsen i Pleje og Omsorg, hvis kvaliteten i plejen ikke er, som den skal være.    Derfor har Sundhedsudvalget på sit møde den 7. september besluttet, at der igangsættes en række tiltag på området.   Lederne af Tønder Kommunes plejecentre vil i den nærmeste fremtid tage kontakt til de pårørende til samtlige beboere for at høre deres mening om kvaliteten på det pågældende plejecenter.   I løbet af efteråret er der planlagt forløb for medarbejdere og ledere på plejecentrene om forråelse, hvor dokumentaren vil blive inddraget til dialog og læring. Endelig er der taget kontakt til Videnscenter for Værdig Ældrepleje med henblik på forebyggelse af plejesvigt.    “Vi har heldigvis rigtig mange dygtige og engagerede ledere og medarbejdere i Pleje og Omsorg, og det er dem, der i sidste ende er afgørende for, at værdigheden og fagligheden er i top på vores plejecentre”, siger Irene Holk Lund, formand for Sundhedsudvalget og tilføjer:    
     “Jeg har stor respekt for den arbejdsindsats der ydes og vil gerne kvittere med stor anerkendelse for de meget flotte, eksterne tilsynsrapporter, som udvalget fik præsenteret i foråret. Dog skal vi til stadighed være årvågne og reflekterende i den måde vi arbejder på, så vi kan opretholde vores niveau”.   Sundhedsudvalget havde på sit møde dialog med Ældrerådet i Tønder Kommune. Også herfra er der positiv tilbagemelding til Sundhedsudvalgets proaktive tilgang til historien fra Aarhus.   “Det er forfærdelige billeder vi har set rulle hen over TV og jeg er glad for, at man i Sundhedsudvalget har ageret på historien, også selvom det er foregået i en anden kommune.  Vi har haft en god dialog med Sundhedsudvalget, hvor vi drøftede mulighederne for endnu bedre arbejdsgange på plejecentrene i vores kommune” fortæller Inger Lis Andresen, formand i Ældrerådet.     Irene Holk Lund afslutter med at opfordre borgere, pårørende og medarbejdere til at kontakte ledelsen i Pleje og Omsorg, hvis kvaliteten i plejen ikke er, som den skal være.    “Vi kan kun gøre noget ved problemet, hvis vi ved, at der er et problem”, konstaterer Irene Holk Lund.     

Be the first to comment on "TØNDER: Dialog skal sikre tryghed og kvalitet på plejecenterområdet"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*