Der er behov for at sætte skub i elektrificeringen af den tunge transport, og derfor investerer Norlys nu i ladepladser til ellastbiler. De første kommer op på havnen i både Aarhus og Esbjerg og ved motorvejen omkring Korsør og sikrer lademuligheder på turen fra Øst- til Vestdanmark.
Mens salget af nye elbiler i Danmark er steget betragteligt, går det mere langsommeligt med at få elektrificeret den tunge transport. Det skyldes blandt andet, at der mangler lademuligheder til lastbilerne. Det vil Norlys gøre noget ved, og derfor er energi- og telekoncernens første ladepladser til ellastbiler på vej både på havnen i Aarhus og Esbjerg samt ved motorvejsafkørslen ved Korsør.
Hele 12 procent af den CO2, der udledes fra vejtransport i Danmark, stammer fra lastbiler, og derfor haster det ifølge Norlys at få den tunge transport med i den grønne omstilling.
– For os er der ingen tvivl om, at elektrificering af den tunge transport er vejen frem, hvis vi vil nå klimamålene. Vognmændene står med en stor og bekostelig opgave med at udskifte deres vognpark. I Norlys vil vi gerne være med til at sikre, at der også er gode muligheder for at lade de nye ellastbiler, siger Mads Brøgger, der er direktør i Norlys’ energiforretning.
I første omgang bliver der tale om 400 kW på alle tre lokationer, men Norlys’ ladestandere er lavet til at kunne blive opgraderet i takt med, at lastbilbatterier udvikler sig. Derfor er det allerede i 2024 muligt at opgradere standerne til hele 800 kW.
Ladepladserne i Aarhus, Esbjerg og Korsør er derfor kun begyndelsen for Norlys, der vil levere fremtidens ladeløsninger til ellastbiler. Norlys har også flere ladepladser til ellastbiler på tegnebrættet blandt andet langs store dele af hovedvejnettet.
Fire ladepunkter på vej i Aarhus
Norlys’ første ladeplads til ellastbiler bliver opsat på havnen i Aarhus, der er Danmarks største erhvervshavn. Ladestanderne opstilles hos Dania Connect, der allerede har bestilt fire ellastbiler til kørsel i Danmark, mens deres søsterselskab i Sverige i forvejen driver tre elektriske lastbiler. Om natten skal de nye ladestandere lade Dania Connects egne lastbiler, mens de i tidsrummet 6.00-17.00 bliver offentligt tilgængelige, så andre vognmænd kan få glæde af dem.
– I transportsektoren vil vi gerne bidrage til den grønne omstilling, og derfor har vi nu taget første skridt mod mere bæredygtig transport. Men skal vi og resten af branchen for alvor elektrificeres, kræver det langt bedre lademuligheder for lastbiler. Vi vil gerne give vores bidrag til at få udbygget ladenettet, og derfor stiller vi vores ladestandere til rådighed for andre vognmænd, siger Frank Hjortekær-Jensen, der er administrerende direktør i Dania Connect.
I første omgang opstilles der to ladestandere med i alt fire ladeudtag, som forventes at være klar til brug i begyndelsen af det nye år.
Første ladepunkter i Esbjerg
På Esbjerg Havn opsætter Norlys tre ladestandere med i alt seks ladeudtag til ellastbiler. Alle seks ladeudtag bliver offentligt tilgængelige hele døgnet for vognmænd, der har brug for at lade deres lastbiler.
De nye ladestandere på Esbjerg Havn forventes at blive de første offentlige ladestandere til lastbiler i Esbjerg, og de forventes at stå klar til brug i løbet af første halvdel af 2024.
– Med ladestandere i både Aarhus, Esbjerg og Korsør binder vi nu det østlige og vestlige Danmark sammen for ellastbilerne. For omstillingen af den tunge transport er det en rigtig god nyhed, at lastbilerne snart kan lade på to af Danmarks største havne og på Sjælland, siger Mads Brøgger.
Ved Korsør opstilles der tre ladestandere på en kommende ladeplads ved motorvejsafkørsel 42. De ventes at stå klar til brug medio 2024.
Kilde: Norlys