Klimakontrolleret gris i retten

Ventetiden har været årelang, men på mandag starter retssagen mod Danish Crown, der er anlagt af Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen i Danmark. De to foreninger anklager Danish Crown for falsk markedsføring i forbindelse med kampagnen ”Klimakontrolleret gris”.

Sagen kort

I juni 2021 lagde Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen i Danmark sag an mod Danish Crown for brud på markedsføringsloven i forbindelse med en kampagne med ordlyden ”klimakontrolleret gris”, herunder brugen af udsagnet ”Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror”.

Baggrunden for kampagnen var, at alle Danish Crowns landmænd havde sat sig CO2-reduktionsmål.
Kampagnen ”klimakontrolleret gris” var derfor en måde at kommunikere, at de landmænd, der leverer grise til Danish Crown, arbejder aktivt med at sænke deres CO2-aftryk, og at der føres ekstern kontrol med opnåelsen af det arbejde. 

Retssagen handler udelukkende om den enkeltstående markedsføringskampagne fra 2020. Samtidig mener vi dog i Danish Crown, at sagen er principiel, fordi den kan danne præcedens for virksomheders ret til at kommunikere om deres bæredygtighedstiltag.

– I Danish Crown investerer vi massivt i bæredygtighed, og hvis vi og andre virksomheder skal se idéen i at investere milliarder af kroner, skal vi kunne gøre de investeringer til en god forretning. Det gør vi netop ved at fortælle forbrugerne om vores klimatiltag – og dermed differentiere os over for vores konkurrenter. Samtidig skylder vi det stigende antal forbrugere, der efterspørger mere bæredygtighed, et klart svar på, hvad de lægger i indkøbskurven. Vores bæredygtighedstiltag er en del af det svar, siger Morten Pedersen, chef for bæredygtighed i Danish Crown.

Vil fortsætte med at fortælle om klimatiltag

De to foreninger anerkender ikke, at Klimavejen er et så stærkt program, at man kan tillade sig at kalde kød for klimakontrolleret. Derfor har de anklaget Danish Crown for falsk markedsføring.

Retssagen er berammet til seks retsdage, fordelt med tre dage i november (20-22.) og tre dage i december (4-6.). Dommen forventes at ligge klar senest i februar 2024.

– Om vi har været for ivrige efter at fortælle forbrugerne om vores klimatiltag, er det, retten skal afgøre, men der er tale om en tre år gammel kampagne, som isoleret set kan have været i strid med markedsføringsloven. Det har intet at gøre med vores bæredygtighedsprogram, som tværtimod er blevet udviklet og forbedret siden kampagnen. I Danish Crown har vi sat os nogle konkrete mål for at nedbringe CO2-udledningen, og alle vores landmænd har forpligtet sig til en lang række bæredygtighedsinitiativer. Det er den kendsgerning, vi gerne vil blive ved med at fortælle forbrugerne, siger Morten Pedersen.

Kilde: Danish Crown