HADERSLEV: Teamwork og empati i en virtuel fremtid

Du er under tidspres, uret tikker, du kan mærke sveden på panden. Du står med din mobil som eneste redskab foran en ”bombe”, du skal desarmere. Alt er på spil. Alt kan gå galt. Kan du klare opgaven ved hjælp af Augmented Reality, inden tiden løber ud? Haderslev Bibliotekerne deltager i et nationalt biblioteksprojekt, der undersøger aspekter og metoder til formidling af teknologier til borgerne.

Projektet “Teknologi for alle” arbejder ud fra emner som: adgang til teknologi, forståelse af teknologi, muligheder for medskabelse, teknologiers modenhed, samt variation i forhold til bibliotekernes forskellighed. Haderslev Bibliotekerne har i uge 10 i første omgang inviteret lærerstuderende fra UC SYD til en sjov og anderledes workshop, hvor der blev leget med virkeligheden og fremtidens teknologier.Med brug af Virtual Reality briller kunne de studerende eksempelvis opleve, hvordan det er at være flygtning på vej væk fra et af verdens brændpunkter.En oplevelse, der træner empati og udvider horisonten.

Ideen med workshoppen er, at prøve forskellige teknologier, som Virtual Reality og Augmented Reality, for at se, hvad det gør ved vores kommunikation, samspil og relationer. Deltagerne får efterfølgende mulighed for at diskutere, hvad teknologierne betyder for den måde, vi møder og kommunikerer med hinanden på i fremtiden. Ud over opgaven med at desarmere en fiktiv ”bombe”, vil de møde Ricky, en tidligere livstidsfange fra USA, og Sidra, en syrisk flygtning. Her gør teknologierne, at de møder dem, som om de står over for hinanden – lige dér i rummet.

Virtual Reality og Augmented Reality er teknologier, som får internettet og den digitale verden til at smelte sammen med den virkelige verden. I Virtual Reality træder man ind i internettet og føler, at man er inde i en oplevelse eller et spil. I Augmented Reality har man gennemsigtige briller på og kan se virkeligheden med et digital lag henover. På længere sigt kan teknologier som disse betyde, at vi fremtiden oplever at leve i en virkelighed med en flydende grænse mellem det digitale og det fysiske.
I 1990’erne var det vigtigt, at elever lærte computeren at kende, i 00’erne blev det vigtigt at eleverne kunne bruge internettet og nu og i fremtiden bliver det vigtigt, at eleverne på landets skoler både kender de nye teknologier – men også kan forholde sig kritisk til dem.

Projektet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen og foregår på flere end 10 biblioteker over hele landet.

Be the first to comment on "HADERSLEV: Teamwork og empati i en virtuel fremtid"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*