Vadehavet inspirerer unge til at læse og skrive

Bibliotekerne i de fire vadehavskommuner har fået 335.000 kr. fra Kulturministeriet til et projekt, hvor Vadehavets særlige natur og kultur skal styrke unges lyst til at læse og skrive. I Esbjerg Kommune deltager elever fra Ungdomshøjskolen i Vester Vedsted sammen med forfattere, der har relationer til Vadehavet.

Nationalpark Vadehavet danner i foråret 2021 rammen om et samarbejde i Esbjerg, Varde, Tønder og Fanø kommuner. Projektet hedder Litteraturlig Viis og er blevet til på fælles initiativ af Nationalpark Vadehavet og bibliotekerne i de fire vadehavskommuner.

Kulturministeriets pulje for ”Læselyst og læsefællesskaber for alle” har netop givet 335.000 kr. i støtte, og ambitionen er at bruge Vadehavets unikke natur og kultur som udgangspunkt for litteraturen. I projektet arbejder elever fra efterskoler i Varde og Rejsby og Ungdomshøjskolen i Vester Vedsted sammen med forfattere, der enten bor i vadehavsområdet eller i deres litteratur har skrevet om Vadehavet. De unge og forfatterne skal både arbejde med forfatternes og de unges egne tekster.

Inspiration for skrivekunsten

Konkret foregår Litteraturlig Viis sådan, at naturvejledere fra nationalparkens kommuner tager deltagerne med på tur ud i Nationalpark Vadehavet, hvor de sætter fokus på landskabet og naturkræfterne som inspiration for skrivekunsten. Målet er at engagere de unge i læringsforløbet og lade dem opleve, hvordan sproget og litteraturen i samspil med naturen kan bakke op om forståelsen af deres egen kultur og identitet.

Ambassadører for fælles egn

Formanden for Kultur & Fritidsudvalget i Esbjerg Kommune, May-Britt Andrea Andersen, ser spændende perspektiver i projektet.

”Det er en rigtig god idé at lade de unge udforske både naturen og litteraturen med afsæt i den helt særlige betydning, Vadehavet har for vores historie, kultur og selvforståelse her i det sydvestjyske område. Vi er så heldige at have en naturperle, som både er nationalpark og verdensarv, og det åbner døre for masser af oplevelser, læring og dannelse. Samtidig med at de unge udvider deres egen horisont, bliver de også klogere på vores fælles egn, som de går videre ud i verden som ambassadører for”, siger May-Britt Andrea Andersen.