– Sørg for at fodre dine sociale medier ofte – eller drop at gøre det selv

Jeg arbejder med content – artikler og fotos/video på de sociale medier og websites i dag. og har gjort det i næsten 30 år. Ikke at det i sig selv er noget man kan hvile på, men det giver en vis indsigt i udviklingen, der ikke har stået stille. Undervejs møder jeg mange gode forsøg på Facebooksider og websites, der er startet i den gode ånd, men mister pusten efter kort tid. 

Her er et par råd til dem, der gerne vil informere kunder, medarbejdere og andre på med deres sociale medier og websites:

1. Start med at lave en plan: Hvad vil informere om – brug oversigten som arbejdsredskab

”Nyheder, nyansatte, fagprøve, nye lokale, nye produkter, events, arrangementer, nye åbningstider, ny leveringsservice, nye krav fra myndighederne – listen kan være lang. Udsendte pressemeddelelser bør også fremgå, hvis ikke af virksomhedens sociale medier, så ihvertfald af virksomhedens website. Og nej, det er ikke et enten eller. Man bør have både et website og en platform på de sociale medier. Om man er til Facebook, Instagram, Google, Linkedin, TikTok eller nogle af de andre platforme, afgøres af virksomhedens primære mål. ” 

2. De sociale medier er udelukkende til låns

”I denne tid stiller Facebook og andre krav til indholdet. Der er sat klare grænser. Man kan komme til at overskride grænsen gennem et foto eller lignende. Derfor skal man altid være klar over at man kun har Facebook, Instagram, Linkedin mv. til låns. Det er måske den største og stærkeste grund til, at man ganske enkelt ikke kan klare sig uden et website. Det vigtigste i dag når man vil starte en virksomhed er faktisk domænenavnet. Her bør man ikke spare. Køb både en .dk og en .com- udgave af domænenavnet.”

3. Hvem vil du “fange” med Facebook

”Skriver man for butikkerne på gågaden, så er det vigtigt, at man ved, at det faktisk er deres kunder man skriver for og om. De sociale medier er såkaldte relationsmedier, og læserne elsker når de ser nogen de kender – børn, familier osv. Man skal sørge for at skrive for dem man vil indfange – og det gør man ved at være være derude hvor det sker når det sker. Vær med når der afholdes events og arrangementer. Og “skyd løs”.” 

4. Fotos, fotos og nok en gang fotos – og så endnu mere video

”Et foto siger mere end tusind ord. Det er bare så sandt. Mindre tekst og mere fotos. Det er en svær kunst, og det er ofte nemt at “skrive sig ud af et foto”. Men det er bare så vigtigt med et eller flere fotos. Og gerne video. I dag har alle en smartphone, der kan begge dele. Perfekt til at opdatere både en Facebook-, Instagram og et website med. Sociale medier bør opdateres hver uge. 

5. Det vigtigste: Lysten skal være der – eller køb jer til en løsning

“Mange steder er opdateringen af virksomhedens website og Facebook konteret under: Diverse arbejdsopgaver. De færreste kan stille op med en medarbejder, der kan tage stilling til muligt indhold og lægge det på. Ikke at det er en svær opgave, men erfaringsmæssigt kræver det “lysten” hos de pågældende.
Har man svært ved at uddelegere denne vigtige opgave i virksomheden, så køb jer til den. 

Erik Egvad Petersen – www.mitropa.dk 

Be the first to comment on "– Sørg for at fodre dine sociale medier ofte – eller drop at gøre det selv"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*