En ny borgerundersøgelse blandt borgere med tilknytning til jobcenteret giver Aabenraa Kommune indblik i mødet mellem borger og jobcenter, som kan bruges i det videre beskæftigelsesarbejde.
Aabenraa Kommune har, i samarbejde med 43 andre kommuner, udført en omfattende undersøgelse af borgernes erfaringer med jobcenteret, hvilket giver værdifulde indsigter i lokale styrker, tendenser og forbedringspunkter. I Aabenraa Kommune er der gennemført en spørgeskemaundersøgelse for borgere på tværs af målgrupper i Aabenraa Jobcenter. Med 835 besvarelser har kommunen fået et velfunderet og nuanceret indblik i borgernes oplevelser i Aabenraa Jobcenter.
Lokale tendenser:
• Borgernes samlede tilfredshed med deres forløb i Aabenraa Jobcenter ligger på 3,5 på en skala fra 1-5.
• 57,8 procent af borgerne udtrykker, at de er meget tilfredse eller tilfredse med deres forløb i Aabenraa Jobcenter. 21,5 procent af borgerne har været meget utilfredse eller utilfredse, mens 20,7 procent har svaret, at de hverken er tilfredse eller utilfredse.
• Personer i jobafklaringsforløb er mest tilfredse med scoren 3,83, mens job- og uddannelsesparate er mindst tilfredse med scoren 3,0.
• Borgere i aldersgruppen 50-66 år er mere tilfredse end borgere i aldersgruppen 16-29 som er mindst tilfredse.
• Kvinderne er en anelse mere tilfredse end mændene.
• Der er ikke meget forskel på graden af tilfredshed uanset om man har været i jobcenteret kort tid eller lang tid.
– Det er først og fremmest positivt, at langt størstedelen af borgerne, som har medvirket i tilfredshedsundersøgelsen, er tilfredse eller meget tilfredse med deres forløb i Jobcenter Aabenraa. Samtidig skærper det fokus på de cirka 20 procent af borgerne, som er utilfredse eller meget utilfredse med deres forløb, siger vicekommunaldirektør i Aabenraa Kommune, Søren Lorenzen.
Undersøgelsen er et stærkt og brugbart værktøj i forhold til at tilpasse og forbedre beskæftigelsesindsatsen, som Dorrit Knudsen formand for Aabenraa Kommunes arbejdsmarkedsudvalg, glæder sig til at tage i brug:
– Borgerundersøgelsen er et godt grundlag og giver indblik i, hvordan vores beskæftigelsesindsats opleves. Det bliver et nyttigt værktøj til at arbejde med idéer til prøvehandlinger og nye indsatser i Velfærdsaftalen Aabenraa, siger hun og fortsætter:
– Arbejdsmarkedsudvalget har en ambition om hele tiden at gøre beskæftigelsesindsatsen endnu bedre. Det er derfor, vi har holdt fast i en lokal velfærdsaftale. Vi vil have flere i job og uddannelse, men vi er ikke ligeglade med vejen derhen. Derfor skal vi blive ved med at skabe rammerne for en værdig og meningsfuld sagsbehandling, og denne borgerundersøgelse giver netop indsigt heri.
Kilde: Aabenraa Kommune