Marieskolen i Tønder fortsætter med IT-fri hverdag efter positive erfaringer

Efter et skoleår med fokus på at begrænse skærmbrug og være mobilfri har Marieskolen besluttet at fortsætte denne praksis. De positive effekter de har set blandt eleverne, har levet op til forventningerne og understreget vigtigheden af et skærmreduceret miljø.

Da Marieskolen i begyndelsen af sidste skoleår besluttede at blive IT-fri og begrænse skærmbrugen, var det med henblik på at skabe et mere fokuseret og engageret læringsmiljø. Denne beslutning har nu vist sig at være særdeles gavnlig. Eleverne har oplevet større koncentration, mere deltagelse i undervisningen og et stærkere fællesskab. Skolens ledelse, Birgitte Klippert og Sarah Røll, udtaler: “Vi har set en markant forbedring i både elevernes trivsel og læring. Det IT-fri miljø har skabt en atmosfære, hvor eleverne kan fokusere bedre og engagere sig mere aktivt i undervisningen.”

Blandt de mange positive resultater, som skolen har observeret, kan det nævnes, at eleverne har fået lettere ved at fokusere på undervisningen, hvilket har ført til en dyb forståelse af undervisningsmaterialet. Uden distraktioner fra mobiltelefoner og skærme har eleverne engageret sig mere i direkte kommunikation og samarbejde, hvilket har styrket deres sociale færdigheder og fællesskab.

Marieskolen har derfor besluttet at fortsætte med den IT-fri politik. Fremover vil mobiltelefoner stadig blive opbevaret fra kl. 8.00 til skoledagens afslutning, og brugen af computere vil kun være tilladt, når det er pædagogisk, fagligt eller didaktisk begrundet. Birgitte Klippert og Sarah Røll udtaler: “Vi har lært, at et miljø uden konstant IT-tilstedeværelse fremmer både trivsel og læring. Vi er overbeviste om, at dette er den rigtige vej frem for vores skole, og vi glæder os til at fortsætte med at udforske de mange fordele ved et IT-frit læringsmiljø.”

Fremover vil Marieskolen fortsætte med at evaluere og tilpasse den IT-fri politik for at sikre, at eleverne får de bedst mulige betingelser for læring og personlig udvikling. Skolen ønsker at dele sine erfaringer med andre uddannelsesinstitutioner og være en inspiration for en mere velovervejet brug af teknologi i undervisningen.

Kilde: Marieskolen