Kører man på motorvejene i Danmark i denne tid kan man ikke undgå at se, at der fældes træer og buske langs med vejkanten.
Der er tale om meget mere end blot almindelig vedligeholdelse fra Vejdirektoratets side.
Sikkerhedsafstandene er blevet større denne gang.
Omskrevet betyder det, at der er længere fra selve vejen, og indtil de første træer buske.
Vejtræer dræber
Det er ikke bare et spil og udfordring med kommende trafikuheld, men kan også give problemer med store transport-arrangementer og landbrugets maskinpark, når der plantes vejtræer i dagens Danmark.
Igennem alle årene er landbrugets maskinpark kommet til at bestå af større og større enheder. Og det kan medføre udfordringer i trafikken.
Specielt på de smalle landeveje.
Plantes der træer vil det også medføre øgede omkostninger, og gøre det mere besværligt at slå græsset i rabatten.
Derudover skal vejtræer beskæres, og så efterlader de en stor mængde blade hver efterår, der er med til at gøre vejbanen glat, specielt på våde dage.
Går man ind og kigger på CO2-gevinsten ved at plante vejtræer er den meget overskuelig. Her i landet vil den overhovet ikke kunne måles, og på verdensplan vil den slet ikke have noget som helst betydning.

