Forbrugerombudsmanden sætter fokus på børn, unge og sociale medier

Markedsføringsloven indeholder særlige regler, som skal beskytte børn og unge. Forbrugerombudsmanden har netop opdateret sin information om reglerne for markedsføring rettet mod børn og unge, samt præciseret hvilke regler, influenter skal følge.

Markedsføring, der er rettet mod børn og unge under 18 år, er underlagt særlige regler i markedsføringsloven. Børn og unge har ikke de samme forudsætninger for at gennemskue en given markedsføring og er lettere at påvirke end voksne. Reglerne skal beskytte de ofte ukritiske og uerfarne unge forbrugere mod påvirkninger, der fx kan være skadelige.

Forbrugerombudsmanden har modtaget en stigende efterspørgsel efter mere information om, hvornår markedsføring er rettet mod børn og unge, og hvilke særlige regler der i så fald gælder.

På den baggrund har Forbrugerombudsmanden opdateret informationen på sin hjemmeside om markedsføring rettet mod børn og unge samt om skjult reklame på sociale medier.

Informationen er opdateret med eksempler fra danske domme vedrørende influenter, lovbemærkninger og EU-Kommissionens vejledning til direktivet om urimelig handelspraksis.

Reklame rettet mod børn og unge

Når en reklame er rettet mod børn og unge under 18 år, gælder der skærpede krav til tydeligheden af reklamemarkeringen. Forbrugerombudsmanden anbefaler derfor, at reklamer rettet mod børn og unge tydeligt markeres med ”REKLAME” i starten af teksten til et opslag.

Af den opdaterede information på hjemmesiden fremgår det bl.a., at det er særligt vigtigt at være opmærksom på, at markedsføring rettet mod børn og unge ikke må:

  • Direkte eller indirekte opfordre til vold eller anden farlig eller hensynsløs adfærd eller på utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt eller overtro som virkemidler.
  • Indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til:
    • Rusmidler, herunder alkohol.
    • Uegnede produkter, såsom fx sundhedsskadelige produkter, eller produkter, der ikke lovligt kan sælges til børn under 18 år (fx tatoveringer og kosmetiske indgreb), eller frarådes af myndighederne til børn og unge under 18 år (fx solarie).
  • Udføres på eller via profiler på sociale medier, der tilhører eller fremstår som tilhørende børn og unge under 15 år.
  • Anvende børn i markedsføring på sociale medier, medmindre de indgår i en naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt.
  • Direkte opfordre børn til at købe eller til at overtale fx deres forældre til at købe et produkt.

Influenter og skjult reklame

Forbrugerombudsmandens hjemmeside er også opdateret med information vedrørende influenter og skjult reklame på sociale medier på baggrund af nye domme på området, herunder:

  • Hvornår influenter er erhvervsdrivende og derfor skal overholde markedsføringsloven.
  • Hvad domstolene har vurderet ikke er tilstrækkelige reklamemarkeringer, fx er det ikke nok at tagge en virksomhed.
  • Ofte stillede spørgsmål er opdateret med flere emner, Forbrugerombudsmanden ofte bliver spurgt om.


Hjemmesiden vil løbende blive opdateret med nye vurderinger fra Forbrugerombudsmanden og retspraksis på området.


Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, siger:

– Det er vigtigt, at erhvervsdrivende, der markedsfører sig over for børn og unge, er bevidste om de regler, der gælder, så børn og unge ikke bliver udsat for upassende eller vildledende markedsføring. Derfor har vi nu opdateret informationerne på vores hjemmeside og præciseret, hvilke regler de erhvervsdrivende skal følge, når de retter deres markedsføring mod børn og unge. Det gælder både influenter og de virksomheder, der benytter influenter til at promovere deres produkter.

Kilde: Forbrugerombudsmanden