DSB’s juletrafik var travl – og kunderne sparer kassen ved at købe Orange

Arkivfoto: Billetterne til DSB koster max. 99,- i weekenderne - Foto: Erik Egvad Petersen - www.sydnyt.dk

Der har været godt fyldt op i DSB’s tog i juletrafikken i år og rekord mange af de rejsende har taget turen på en billig Orange-billet.

Sammenlignet med 2019, og dermed før corona, er der solgt 55 pct. flere Orange og Orange Fri-billetter til rejser over Storebælt – og på landsplan er der samlet solgt 75 pct. flere af de populære billige billetter. Det skyldes blandt andet, at der er sat langt flere Orange-billetter til salg end tidligere, samt at billetterne nu findes til både regionale rejser og til de længere rejser på tværs af landet.
Desuden har flere valgt at købe billetterne i god tid inden afrejse. Der har været flest Orange-billetter uden for de mest attraktive afgange, hvor der typisk er flere rejsende i forvejen.

”Vi har haft mange mennesker med i togene den sidste uges tid. Og rigtig mange rejste på en billig Orange billet – både fordi der er et større udbud, men også fordi det er et godt alternativ til de øvrige tilbud for at komme frem. Så der er penge at spare, når man kan være fleksibel. Derfor vinder toget fortsat markedsandele på rejser over Storebælt,” siger informationschef i DSB, Tony Bispeskov.

DSB har desuden solgt 20 pct. flere pladsbilletter til rejser over Storebælt i dagene mellem den 21. og 27. december sammenlignet med julen 2019. Og samlet for hele landet er der solgt 33 pct. flere pladsbilletter i forhold til 2019.

Langt de fleste af kunderne kom godt gennem juletrafikken, således kom 84,1 pct. af de rejsende i fjern- og regionaltogene frem til tiden, det vil sige inden for tre minutter i dagene fra 21. til den 27. december. I de samme dage kom 95,6 pct. af de rejsende med S-tog frem til tiden.

”Generelt har togene kørt rigtig pænt i juletrafikken med de mange rejsende, der var i alle vores tog. Der har været enkelte hændelser med fx personpåkørsler og enkelte fejl på tog og på Banedanmarks signaler, der gav nogle kunder en forsinkelse,” siger Tony Bispeskov og tilføjer, at hvis man er blevet mere end 30 minutter forsinket på sin rejse, så kan man søge om DSB’s rejsetidsgaranti.

Kilde: DSB