– Overnatningstallene for december er netop tikket ind og derfor kan vi nu også afrunde turismeåret 2023
i Sønderjylland. Trods dystre udsigter i starten af året om især den tyske økonomi er det netop tyskerne
der trækker overnatningstallet for Sønderjylland op – og det skete uden for sæsonen.
Sådan lyder det fra Destination Sønderjylland i en melding.
2022 var et rekordår der bød på flere overraskelser, blandt andet en stigning i danske overnatninger –
den udvikling er på et nationalt plan ikke fuldt med over i 2023, hvor de fleste destinationer har oplevet
et fald på danske gæster.
Det samme afspejler overnatningstallene for 2023 i Sønderjylland, hvor de danske overnatninger endte på 1.930.89, hvilket er et fald på ca. 168.877 danske overnatninger i forhold til rekordåret 2022. Derimod sørgede de tyske gæster for at lukke hullet en smule, med en stigning på 80.763 overnatninger og har dermed igen slået rekorden for overnatninger i Sønderjylland. Også de hollandske overnatninger er endnu engang gået frem i 2023.
Det samlede resultat for 2023 ender på Index 98 i forhold til 2022 og på 4.792.444 overnatninger i de 4
sønderjyske kommuner Haderslev, Aabenraa, Sønderborg og Tønder.
– Når vi sammenligner med det sidste ”normal-år” – før Corona (2019) så ligger vi i Sønderjylland lunt i
svinget og ender samlet set med en stigning på +612.474 overnatninger i de 4 sønderjyske kommuner.
Og kigger vi isoleret på de tyske overnatninger fra 2023 sammenlignet med 2019, så ser det endnu
bedre ud. Her er vi gået fra 2,1 til 2,5 mio. tyske gæster i Sønderjylland – hvilket er en stigning på
+450.848 tyske overnatninger, lyder det fra destinationen.
Stigningen på de udenlandske markeder vækker glæde hos Destination Sønderjyllands direktør, Kirsten
Rudbeck – men især fordi væksten i de tyske overnatninger er sket udenfor højsæsonen.
– Vi har haft en målsætning om en bæredygtig vækst i Sønderjylland og det er glædeligt at se at vores
strategi og kampagneføring målrettet skuldersæsonen har båret frugt” siger Kirsten og fortsætter:
– Vi har investeret over 1 mio. DKK i markedsføringen af netop skuldersæsonen i Tyskland og Holland og
har set flotte resultater på blandt andet vores efterårskampagne med VisitDenmark sidste år.
Med den flotte stigning udenfor sæsonen – især i januar, marts, maj og december måned – åbner det op
for muligheden for sæsonudvidelse af de sønderjyske turismetilbud, der både er til glæde og gavn hos
de lokale, men især for det lokale turisterhverv.
– Vi har siden 2019 set en markant stigning i overnatninger udenfor sæsonen – især hos vores
udenlandske gæster og det giver helt nye muligheder for vores turismeaktører i forhold til at forlænge
deres åbningstider, fastholde personale og dermed få en mere bæredygtig indtægt” fortsætter Kirsten.
Hvis man arbejder med turisme i Sønderjylland, kan man høre mere om status på sidste år,
kampagnerne i udlandet samt planerne for 2024 til ”Sønderjyllands Turismedag 2024” på Steigenberger
Alsik Hotel & Spa arrangeret af Destination Sønderjylland.
Om Destination Sønderjylland
Destination Sønderjylland blev etableret i juli 2015 på baggrund af et destinationsudviklingsprojekt, der blev gennemført i årene 2012 – 2014.
Destinationen består af Haderslev, Aabenraa, Sønderborg og Tønder kommuner der med et fælles kontor håndterer turismen.
Kilde: destination Sønderjylland