Butikskæden Fakta og deres kunder giver knapt én million til Hjerteforeningen

Lørdag aften fik Hjerteforeningen knapt én million kroner fra butikskæden Fakta og deres kunder, der siden august 2020 har doneret deres flaskepant.

Ved Hjertegalla på TV2 Charlie havde Faktas kædedirektør, Thomas Nielsen, lørdag aften fornøjelsen af at overrække knapt en million kroner til Hjerteforeningen. Pengene er doneret af faktas kunder via pantdonation i butikkerne. Pengene går ubeskåret til kampen mod hjertekarsygdomme og forskning i Hjerteforeningen. Et arbejde, der skal hjælpe hjertepatienter og deres pårørende.

– Vi er utroligt glade for at hjælpe Hjerteforeningen. Det er dejligt at se, at vores kunder stadig i højere grad benytter donationsknappen på pantautomaterne, og med deres pant støtter Hjerteforeningens vigtige arbejde for hjertepatienter og pårørende i Danmark, siger Thomas Nielsen i en pressemeddelelse.

Sammen med Hjerteforeningen sætter fakta også fokus på folkesundheden og det forebyggende arbejde for hjertekarsygdomme. I samarbejde med Hjerteforeningens eksperter har fakta og kokken Claus Holm, i løbet af året, udviklet sunde madopskrifter til danskerne. Opskrifterne, der forebygger hjertekarsygdomme, er formidlet via en serie af små film med Claus Holm, der viser hvordan opskrifterne tilberedes.

I Hjerteforeningen siger adm. direktør Anne Kaltoft:

– Tusind tak til alle Faktas kunder. Det er en meget generøs anerkendelse af vores kamp for de flere end 500.000 danske hjertepatienter og deres mange pårørende. Hver en tom flaske eller dåse doneret til vores sag investeres bl.a. i hjerteforskning – og er med til at gøre Hjerteforeningen til en af de vigtigste bidragsydere til forskning i hjertesygdomme på vores universiteter og hospitaler. I Hjerteforeningen er vi meget taknemmelige for faktas store støtte til vores arbejde, siger Anne Kaltoft.