Dagrofa, en af landets førende fødevarevirksomheder, har i dag underskrevet en købsaftale med Aarstiderne. Købet af Aarstiderne er et vigtigt element i koncernens ambition om at være de bedste i Danmark på lokale varer, økologi og højkvalitetsråvarer – specielt på frugt og grønt.
Ved at gøre Aarstiderne til en del af familien, gør Dagrofa sig klar til sin næste strategiske fase, som starter 1. januar 2025. Ambitionen er at styrke positionen som en af landets førende fødevarevirksomheder og med Aarstiderne tilbyde danske kunder i dagligvarehandlen og foodservice endnu flere højkvalitetsprodukter, nemme måltidsløsninger og øge fokus på økologi. Købet er betinget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens godkendelse, herefter vil Dagrofa og Aarstiderne i fællesskab sætte de strategiske ambitioner for fremtiden. Om købet af Aarstiderne A/S, siger koncernchef i Dagrofa Tomas Pietrangeli:
”Aarstiderne er en helt fantastisk virksomhed, som igennem 25 år har været Danmarks, ja måske verdens, stærkeste frontløber på økologi, lokale kvalitetsprodukter og nemme måltidsløsninger. Jeg er derfor meget glad for og spændt på, at vi fremover skal samarbejde om vores fælles fremtid. Der er et utroligt godt match mellem vores værdier og de ambitioner, vi har for et stærkere og mere bæredygtigt fødevaredanmark. Med samarbejdet tilfører vi en løftestang og kapacitet for at øge Dagrofas vækst, innovation, digitale tilstedeværelse og tilbyde danskerne de bedste madoplevelser hjemme, ude og online.”
De seneste tre år har Dagrofa med #FremgangSammen-strategien øget markedsandele i detail, styrket innovationen og samarbejdet med de selvstændige købmænd og leverandører. Dagrofa forbedrede i 2023 igen deres resultater og nåede henholdsvis 19,4 mia. kr. i omsætning og 89 mio. kr. i overskud.
Søren Ejlersen, en af grundlæggerne af Aarstiderne, fortæller på vegne af de nuværende ejere:
”Jeg er så utrolig stolt af den rejse, som Aarstiderne har været på de sidste 25 år, og jeg har nydt hver en dag sammen med alle vores dedikerede medarbejdere. Tiden var nu inde til at tage det næste skridt og gøre Aarstidernes produkter og måltidsløsninger tilgængelige for endnu flere danskere. Vi søgte den bedste samarbejdspartner i fødevarebranchen for os, og det er uden tvivl Dagrofa. Her har vi fundet nogen, som deler vores vision, tilgang til økologi, kvalitetsfødevarer og vil samarbejdet”.
Også Aarstidernes CEO Heidi Boye glæder sig til samarbejdet: ”Den grønne agenda er mere aktuel end nogensinde før. Vi er i et marked, hvor forbrugerne efterspørger grønne, bæredygtige måltidsløsning og dagligt søger inspiration til at spise grønnere. Jeg er overbevist om, at der stadig er masser af potentiale i at fortsætte med at udvikle og levere grønne kvalitetsråvarer og gode måltidsløsninger og der er ingen tvivl om, at samarbejdet med Dagrofa vil tilføre os flere kræfter til at løfte den agenda”.
Dagrofa og Aarstiderne vil udvikle fremtidens madoplevelser
Dagrofa har med detailkæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb samt Dagrofa Foodservice, Dagrofa Logistik samt en række producentvirksomheder en bred tilstedeværelse i fødevarebranchen, hvilket Aarstiderne nu fremover bliver en del af. Dertil vil de digitale kompetencer og platforme hos Aarstiderne matche med Dagrofas nuværende digitale indsats for både detail- og foodservicekunder.
Om valget af Aarstiderne uddyber koncernchef i Dagrofa Tomas Pietrangeli:
”Med Aarstiderne som en del af Dagrofa, kan vi forstærke vores innovationskraft på madscenen og tilbyde vores kunder nogle unikke, økologiske og lokale højkvalitetsprodukter. Jeg er overbevist om, at samspillet mellem kulturen i Aarstiderne og vores måde at være fødevarevirksomhed på i Dagrofa kan fostre en hidtil uset nytænkning inden for fødevarer i Danmark. Aarstiderne får med samarbejdet adgang til vores detail- og foodservicekunder samt en sparringspartner på både fødevarer, koncepter og kommercielt. For kunderne vil Aarstiderne med samarbejdet fortsat være at finde i landskabet med deres elskede produkter og velkendte brand, som igennem 25 år har opbygget en høj tillid hos danskerne, og det er i dag blandt de stærkeste og mest meningsfulde brands i landet.”
Om selve handlen mellem Aarstiderne og Dagrofa, afslutter koncernchefen:
”Dagrofa står i dag, med købet af Aarstiderne, endnu stærkere som fødevarevirksomhed i Danmark. Jeg vil gerne takke ejerkredsen i Aarstiderne og hele teamet for den tillid, de har vist os igennem hele processen og vi ser frem til det fremtidige samarbejde. Nu glæder jeg mig til, at vi, så snart handlen er godkendt, kan løfte sløret for nogle af vores ambitioner for fremtiden.”
Dagrofa køber Aarstiderne A/S, som har ca. 260 medarbejdere samt rettighederne til brandet. Handlen er betinget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens godkendelse.
Kilde: Dagrofa