Vejdirektoratet: Nu bliver de første store ladeparker opført

I dag tog transportminister Trine Bramsen første spadestik til den første nye ladepark med lynladere på rasteplads Lillebælt Syd ved Nørre Aaby på Fyn. Foto: Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet har i dag taget hul på opgaven med at opføre ladeparker på rastepladserne langs de danske motorveje. I perioden fra 2022 til 2027 er der planer om at etablere cirka 600 ladepunkter på statsvejnettet.

Der er rekordfart på salget af elbiler i Danmark, og det er i stigende grad strøm, der bliver fyldt på bilerne, når de skal tankes op.

Den udvikling er godt nyt for den grønne omstilling, men den stiller samtidig store krav til ladeinfrastrukturen. Som en del af ”Infrastrukturplan 2035” har Vejdirektoratet derfor fået til opgave at udbygge landets ladeinfrastruktur, og det sker ved at etablere ladeparker langs motorvejene med foreløbig 600 ladepunkter. Det er en investering på i alt 500 millioner kroner.

I dag tog transportminister Trine Bramsen første spadestik til den første nye ladepark med lynladere på rasteplads Lillebælt Syd ved Nørre Aaby på Fyn. Det er den første af i alt 20 ladeparker langs motorvejene, som ser dagens lys i løbet af de kommende år.

Transportminister Trine Bramsen siger:

”Selvom vi står i en forsyningskrise, skal vi fortsætte udbygningen af vores grønne energi. For der er ingen tvivl om, at den langsigtede løsning er den grønne løsning. Jeg glæder mig over, at udbygningen af el-ladestandere er i fuld gang i hele landet og vil gerne takke alle, der medvirker.”

Ladeparken på Lillebælt Syd er en af fire ladeparker med lynladere, der bliver bygget i år. Den skal gøre det nemmere og hurtigere for elbilister at tanke strøm, når de er på farten. De andre rastepladser er Lillebælt Nord på Fyn og Tappernøje Øst og Tappernøje Vest i Sydsjælland.

Hurtig opladning med lynladere

Lynladerne, som bliver installeret på de fire rastepladser, har en maksimal effekt på 300 kW, hvilket gør dem i stand til at oplade en elbil til 80 procent på 30 til 40 minutter – afhængig af biltypen. På sigt kan en opladning ske endnu hurtigere, da der er fuld gang i udviklingen af batterier på verdensplan.

Projektleder Charlotte Veiss-Pedersen, Vejdirektoratet, siger:

”Vi har arbejdet meget med indretningen af de nye ladeparker, så de fungerer bedst muligt. Det skal være nemt og hurtigt at finde en ledig ladestander, og samtidig skal man uden problemer få sig placeret rigtigt i forhold til ladestikket på ens bil. Her på rasteplads Lillebælt Syd får vi lavet båse til både almindelige personbiler og køretøjer, der fylder lidt mere som for eksempel varevogne, biler med campingvogne og trailere. Det gør vi, fordi alle elbilister skal have mulighed for at komme forbi og fylde strøm på bilen.”

Det er ladeoperatøren Clever, der har vundet udbuddet om at drive de 30 lynladere på Lillebælt-rastepladserne. De forventes alle at stå klar til brug, inden julefreden sænker sig.

Kilde: Veldirektoratet