Fire fritidsjobbere bliver nu til 14, når succesfuldt ordning udvides til at omfatte hele syv kommunale plejecentre.
Historien om 15-årige Mathilde, der er fritidsjobber på Plejecenter Lindevang, fik i efteråret sendetid og spalteplads på både tv, radio og hos den skrevne presse.
Mathilde var nemlig en af fire unge mennesker, der som de første blev sendt ud i fritidsjobs på to kommunale plejecentre. Formålet var, at de unge mennesker gennem fritidsjobbet skulle få interesse for SOSU-faget og dermed vælge uddannelse og job inden for faget, hvor der pt. er stor efterspørgsel på såkaldte varme hænder.
– De unge menneskers primære opgave var at hygge om beboerne og opbygge relationer, der giver glæde, smil og latter blandt beboerne på plejecentrene. Det handler om at højne livsglæden, og det har de i den grad formået, fortæller områdeleder for plejecentre John Zachariasen og fortsætter:
– Fritidsjobberne har blandt andet taget initiativ til at spille kort med de ældre, læse avis sammen, gå ture og blot tage sig tid til at være sammen om det nære. Helt generelt har de været kanon dygtige til at sprede hygge og godt humør.
14 fritidsjobbere på syv plejecentre
Der er løbende blevet evalueret initiativet, og her har tilbagemeldingerne været så positive, at der nu er ansat fritidsjobbere på syv plejecentre i Tønder Kommune.
– At vi er gået fra fire til 14 fritidsjobbere er et udtryk for, at det, der startede som et forsigtigt forsøg, har vist sig at være en rigtig stor succes. Vi glæder os over nu at kunne udvide ordningen, så endnu flere får glæde af det, som fritidsjobberne kan byde ind med. Og forhåbentlig betyder det også, at vi i sidste ende får endnu flere dygtige medarbejdere med en social- og sundhedsfaglig uddannelse at trække på, udtaler Irene Holk Lund, formand for Sundhedsudvalget.
I dag har følgende plejecentrene fritidsjobbere ansat: Plejecenter Mosbølparken, Richtsens Plejecenter, Leos Plejecenter, Plejecenter Lindevang, Plejecenter Toftegården, Plejecenter Hjørnegården og Plejecenter Digegården.
Kilde: Tønder Kommune