Aabenraa Kommune inviterer hermed til fejring af genopsætningen af Telemuren i Aabenraa.
Dette ikoniske og byhistoriske kunstværk, udført af den svenske kunstner Ulla Viotti, genrejses på Gasværksvej bag Sønderjyllandshallen, hvor gen-indvielsen også vil finde sted, fredag 2. juni klokken 12.45 – 13.45
Programmet for dagen er som følger:
Kl. 12.45 – 13.00: Aabenraa Brassband spiller ved Telemuren
Kl. 13.00 – 13.05: Velkomst v. kulturkonsulent Lise Lotte Urfe
Kl. 13.05 – 13.15: Tale v. formanden for Kultur- og Fritidsudvalget, Signe Bekker Dhiman
Kl. 13.15 – 13.20: Oplæg v. kunsthistoriker Iben Johansen
Kl. 13.20 – 13.30: Tale v. Aabenraa Kunst- og Musikforening og Billedkunstrådet
Kl. 13.30 – 13.45: Aabenraa Brassband spiller ved Telemuren.
Om Telemuren:
Telemuren er et af Ulla Viottis mest bemærkelsesværdige værker og blev indviet tilbage i 1993. Viotti begyndte sin karriere som keramiker, men skiftede til at arbejde med tegl som materiale i begyndelsen af 1990’erne. Hendes kunst er inspireret af land art og har gjort hende til en af Sveriges mest anerkendte monumentalkunstnere.
Muren strækker sig over knap 50 meter og er omkring 1,75 meter høj. Den består af cirka 18.000 teglsten, hvoraf flere tusind er individuelt formet af kunstneren selv. Telemurens tegl er lavet i tæt samarbejde med Petersen Tegl fra Broagerland, og murerarbejdet blev udført i tæt samarbejde mellem firmaet Hermann Johannsen fra Broager. Landsskabsarkitekt Junggreen-Have stod for den omgivende beplantning, der fuldendte kunstværket.
På et byrådsmøde 27. juni 2007 besluttede Byrådet at nedtage Telemuren midlertidigt og opbevare den i et depot i forbindelse med vedtagelsen af lokalplan M118 i området ved H.P. Hanssens Gade og Gasværksvej. Siden har sagen været behandlet i Kultur- og Fritidsudvalget og Byrådet 9 gange. Dertil kommer en række henvendelser fra Kunst- og Musikforeningen, Billedkunstrådet “Telemurens Venner” og borgere med ønske om handling i sagen, forslag til genplacering og protester.
Nu er tiden endelig kommet til at genopføre kunstværket.
Vi glæder os til at se jer, fredag 2. juni klokken 12.45 bag Sønderjyllandshallen.
Fri entré
Kilde: Aabenraa Kommune
