
Er du en af de heldige, der får penge tilbage i skat, så hold øje med din NemKonto den 25. april. Her overfører Skat nemlig automatisk de overskydende skattekroner.
Du vil i forbindelse med udbetalingen hverken få mails eller sms’er fra Skat med beløbets størrelse. Men det kan sagtens være, at der alligevel lander en besked i din indbakke eller på telefonen. Sker det, så stop op.
Når pengene bliver udbetalt, ved vi nemlig, at svindlerne får travlt. De sender falske mails og sms’er, der ser ud, som om de er sendt af Skattestyrelsen eller en af de andre styrelser i Skatteforvaltningen. Og svindlerne er desværre blevet dygtige.
Brug derfor din sunde fornuft, hvis du får en henvendelse, der udgiver sig for at komme fra fx Skattestyrelsen eller Skatteforvaltningen. Du skal ikke trykke på links i en mail eller sms, hvis du er det mindste i tvivl om afsenderen.
Skattestyrelsen sender ikke mails og sms’er med links, og de vil aldrig ringe dig op eller sende en mail, hvor de beder om betalingskort- eller kontooplysninger eller MitID.
Slet straks den mistænkelige henvendelse eller afbryd telefonopkaldet.
Husk, at Skattestyrelsen
- automatisk udbetaler overskydende skat til din NemKonto, det er derfor ikke nødvendigt at opgive dine betalingskortoplysninger
- aldrig skriver konkrete beløb i mails eller sms’er
- ikke beder om dine konto- eller betalingsoplysninger i forbindelse med udbetalingen
Læs, hvordan du kan fange falske mails på Skats hjemmeside.
Skat vil gerne have besked, hvis du har modtaget en falsk mail, sms eller et opkald.
Hvis uheldet er ude
Indenfor bankens åbningstid kl. 8-20 alle dage
Har du svaret på en falsk mail eller sms eller talt med en falsk ansat i Skattestyrelsen eller banken, så ring straks på 70 10 78 79, så vi kan hjælpe med at afklare omfanget af svindlen og:
- Spærre dit/dine berørte betalingskort
- Spærre din net- og mobilbank
Har du scannet en QR-kode på din telefon, tablet eller computer, skal du spærre dit MitID
Udenfor bankens åbningstid
- Spær dine betalingskort ved Nets på 44 23 22 32
- Spær net- og mobilbank: Vælg ”Menu”, ”Indstillinger”, “Spær net – og mobilbank” og vælg ”Spær adgang” eller ring til Spærreservice på 75 94 50 93
- Spær MitID: Vælg Spær MitID midlertidigt – MitID eller ring til MItID Support på 33 98 00 10
Kontakt Sydbank den følgende dag, så vi kan igangsætte en sag.
Har du afgivet dit CPR-nr., kan du oprette en kreditadvarsel på borger.dk
