Men hvad er det så egentlig, vi streamer?
Det melder DR ud i dag.
De danske tjenester som TV 2 Play og DRTV tegner sig ligeledes hver for 19 procent af danskernes tidsforbrug på streamingtjenester.
Den streamingtjeneste, der har taget mest tid fra det traditionelle tv-forbrug, er YouTube, der lægger beslag på rundt regnet hvert femte minut (19 procent), som hver dansker bruger på en streamingtjeneste. Her er der dog store forskel på ung og gammel, og blandt de yngste optager YouTube op imod 50 procent af deres tid, fremgår det af ’Medieudviklingen 2022’.
Ligesom med det klassiske flow-tv, streamer vi også mindre i for eksempel påske-, sommer- og efterårsferier, fremgår det af overblikket.
– Det skal dog siges, at en meget stor del af tidsforbruget på distributørers streamingtjenester, for eksempel YouSee Play eller Stofa WebTv, ender på netop indhold fra DR eller TV 2, men af tekniske årsager måles forbruget hos distributørerne, forklarer Eva Leth og Jakob Vikær Hansen.
De er også nået frem til, at internationale tilbud fra Netflix, Disney+ og HBO Max står for tilsammen 17 procent af tidsforbruget. Heraf 10 procentpoint alene for Netflix’ vedkommende.
Kilde: DR