Corona har medført et øget behov for digitale løsninger, og her rummer turismebranchen et uudnyttet potentiale. Dansk Kyst- og Naturturisme og en række samarbejdspartnere har i den forbindelse etableret projektet ”Destination:Digital”, der bl.a. har hjulpet Café Fru Dax på Rømø med at effektivisere caféens processer ved hjælp af data.
Nye teknologier og digitale løsninger bringer uanede muligheder for at skabe nye kundeoplevelser, sikre en mere bæredygtig drift og en bedre konkurrenceevne – og for turismebranchen ligger der her et uudnyttet potentiale. Ikke mindst i lyset af corona-pandemien, som har accelereret behovet for digitale løsninger i turismen yderligere.
–Turismebranchen har historisk set ikke været de første til at integrere nye teknologier, men flere er i stigende grad begyndt at få øjnene op for, hvordan digitale løsninger kan bidrage positivt til forretningsudviklingen – ikke mindst i lyset af coronakrisen, der har skabt nye udfordringer i forhold til håndtering af gæsteantal, fysiske touch points og kommunikation til gæster såvel som medarbejdere, siger Rasmus Friis Sørensen, innovationschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme i en pressemeddelelse, og fortsætter:
– Det er vores klare indtryk, at turismevirksomhederne generelt er klar over, at digitalisering og teknologiforståelse er afgørende for deres forretning, og at det vil blive endnu mere afgørende i fremtiden at være rigtigt gearet på den front. Men mange er fortsat usikre på, hvordan de skal respondere på de muligheder, som teknologien tilbyder.
For at styrke digitaliseringsprocessen inden for branchen har Dansk Kyst- og Naturturisme i samarbejde med en gruppe forskere fra Copenhagen Business School, VisitDenmark og Visit Rømø-Tønder samt med deltagelse af Aalborg Universitet og itelligence etableret projektet ”Destination:Digital”. Projektet har til formål at styrke turismeerhvervets bundlinje og internationale konkurrencefordel ved hjælp af digitalisering, big data og kunstig intelligens.
Som vinden blæser
”Destination:Digital” blev i maj igangsat som et pilotprojekt på Rømø, hvor man har opsamlet strukturerede data, herunder belægningsprocenter, salg og besøgstal samt ustrukturerede data, som eksempelvis trafikmålinger, vejr og data fra sociale medier for således at kunne opnå indsigter i sammenhænge, man ikke ellers ville have adgang til – tilmed i realtid. Det har man blandt andet mærket stor effekt af hos Café Fru Dax, som ved hjælp af data har fået en unik indsigt i gæsternes adfærd.
– Den store mængde data, som vi får gennem ”Destination:Digital” har blandt andet givet os en række spændende indsigter, vi kan bruge til at optimere vores forretning. Vi kan blandt andet se, at vores salg af is stiger markant, når det blæser fra vest på en sommerdag, og på disse dage er det afgørende, at vi har personale nok til at imødekomme efterspørgslen. Hvor vi historisk set har gået med livrem og seler ved at kalde en ekstra eller to medarbejdere ind, kan vi nu med hjælp fra data forudse præcis, hvor mange hænder vi får brug for, lyder det fra Morten Bøje Degn, som er medindehaver af Café Fru Dax.
Projektet har desuden givet indblik i, hvordan caféens omsætning harmonerer med antallet af turister på øen – særligt i højsæsonen.
– Vi har blandt andet erfaret, at vores omsætning flader ud hen over sommeren, hvor antallet af turister fortsat stiger. Det giver stof til eftertanke, og vi er allerede i fuld gang med at evaluere på, om løsningen er flere ismaskiner til at mindske kødannelse, nyt sortiment eller måske endda endnu en butik, der kan servicere endnu flere gæster på sigt, forklarer Morten Bøje Degn.
Fortsat fokus på lokal opbakning
Café Fru Dax har desuden haft stor glæde af at springe med på den teknologiske bølge i forbindelse med coronapandemiens indtog. Data har nemlig hjulpet Morten Bøje Degn med at udpege de vigtigste målgrupper, som kan bidrage til at sikre forretningen på trods af krisen:
– Data har givet os et uvurderligt indblik i vores gæster, som har sparet os for mange søvnløse nætter under coronapandemien. Det viser sig nemlig, at kun 12 procent af vores omsætning kommer fra udenlandske turister, så vi er meget fortrøstningsfulde og knokler for at bevare den lokale opbakning, som vi i den grad har mærket denne sommer, slutter Morten Bøje Degn.
Dataprojektet på Rømø har allerede inden sin afslutning skabt stor interesse bland landets øvrige destinationer, som ser et stort potentiale i at arbejde struktureret med data. Det er derfor hensigten, at konceptet skal udbredes til flere destinationer.