– Nu kan chefen forlange at du tager en Corona-test – og han skal se den…

Regeringen vil give arbejdspladserne nyt redskab i kampen mod corona – ansatte skal lade sig teste

For at begrænse spredningen af smitte med COVID-19 og holde gang i virksomhederne vil regeringen give arbejdsgiverne mulighed for at pålægge ansatte at blive testet for COVID-19 og få resultatet at se.

Øget smittespredning og lokale smitteudbrud har vist et behov for tiltag på arbejdsmarkedet, der sætter ind mod corona. Statens Serum Institut oplyser, at der har været en stigende andel af personer med udenlandsk herkomst blandt de påviste tilfælde de seneste uger.

Regeringen har drøftet tiltaget med arbejdsmarkedets parter, som støtter, at arbejdsgivere skal have mulighed for at pålægge ansatte at tage en corona-test og derefter blive oplyst om resultatet. Beskæftigelsesministeren vil nu søge opbakning blandt Folketingets partier til at hastebehandle et lovforslag i Folketinget.

Tiltaget kommer i forlængelse af den nye sundhedssituation med forhøjede smittetal. Med lovforslaget vil man mindske spredningen af COVID-19 og understøtte et sundt og smittefrit arbejdsmiljø. Samtidig sikrer tiltaget, at virksomhederne kan holde produktionen i gang. Der er også udenlandske kunder, som stiller krav om, at produktionen sker i et corona-sikkert miljø for at aftage varerne.

Testen skal foretages i arbejdstiden. Hvis det ikke er muligt, vil den ansatte blive økonomisk kompenseret for den tid, der bruges på at blive testet.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard:

– Jeg er glad for, at vi i denne helt ekstraordinære situation har parternes opbakning til at give arbejdsgiverne et helt nødvendigt redskab til at få nedsat risikoen for spredning af corona både blandt danske ansatte og udenlandsk arbejdskraft. Jeg vil gerne understrege, at det ikke er en blankocheck til, at virksomhederne kan pålægge test for corona. Det skal altid være sagligt begrundet og kan alene bruges ift COVID-19. Jeg vil endnu en gang rose parterne for at tage ansvar i en svær tid.