En netbutik og dens direktør er blevet dømt for vildledende markedsføring. Netbutikken har solgt bl.a. skønhedsplejeprodukter til fordelagtige priser uden tydeligt at gøre opmærksom på, at kunderne automatisk blev tilmeldt et abonnement ved at købe til de fordelagtige priser. Netbutikken og direktøren skal betale bøder på henholdsvis 600.000 kroner og 150.000 kroner.
Mange kunder betalte for et abonnement uden at vide det, efter at have købt produkter i netbutikken til fordelagtige priser. Københavns Byret har dømt virksomheden, der stod bag netbutikken, og direktøren for vildledende markedsføring i perioden fra februar 2018 til oktober 2019, hvor netbutikken lukkede sin hjemmeside. Virksomheden skal betale en bøde på 600.000 kroner og direktøren skal betale en bøde på 150.000 kr. Forbrugerombudsmanden politianmeldte direktøren og virksomheden i november 2019.
Netbutikken solgte makeup, parfume og andre produkter til personlig pleje. Produkterne blev bl.a. markedsført på en række nyhedsmediers bannerreklamer, Google Shopping, Facebook og Instagram. Ifølge reklamerne var priserne i netbutikken op til 85 procent lavere end normalprisen. Når forbrugerne klikkede på et produkt i reklamen, blev de ledt ind til produktet på netbutikkens hjemmeside.
Det fremgik hverken tydeligt af reklamerne eller på netbutikkens hjemmeside, at forbrugerne kun kunne opnå den lave pris ved at betale et abonnement til 85 kroner om måneden.
Abonnementet fremgik heller ikke tydeligt af den afsluttende ordreside eller betalingssiden, når kunderne skulle betale for deres produkter. Når de 85 kroner efterfølgende blev trukket fra deres konti, var det også uklart, hvem der trak beløbet, da der blot stod ”VDK” i kundens kontoudtog.
Netbutikken var tidligere ejet af en dansk virksomhed, men blev i 2017 overdraget til en engelsk virksomhed. Forbrugerombudsmanden vurderede, at overdragelsen var et forsøg på at omgå dansk lovgivning, fordi hjemmesiden fortsat kun henvendte sig til danske forbrugere.
I lighed med de tidligere afgørelser om tilsvarende netbutikker har retten lagt vægt på, at overtrædelserne har stået på over en lang periode og har været netbutikkens forretningskoncept.
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:
”Det er første gang en direktør idømmes en bøde i en sag om overtrædelse af vildledningsforbuddet i markedsføringsloven. Bøden til direktøren er et klart signal om, at ansvarlige personer bag ulovlige forretningskoncepter, som i sagen her, straffes på lige fod med virksomheden.”
”Det er sager som denne, der er baggrunden for, at markedsføringsloven er ændret, så overtrædelser efter 1. juli kan udløse fængselsstraf. Direktører vil kunne idømmes fængselsstraf i op til fire måneder i fremtidige sager om særlig grov eller systematisk vildledning af forbrugerne.”
Lovgrundlag:
Det fremgår af markedsføringslovens § 5, stk. 1, at markedsføring ikke må indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.
Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 1, må virksomheder heller ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Pr. 1. juli 2023 er der indført mulighed for at sanktionere gentagne og systematiske overtrædelser af markedsføringslovens vildledningsforbud med fængselsstraf i indtil fire måneder i markedsføringslovens § 37, stk. 4. Fængselsstraf forudsætter, at overtrædelsen eller undladelsen er begået med forsæt eller grov uagtsomhed.
Kilde: Forbrugerombudsmanden