Marieskolen i Tønder: En ualmindelig almindelig skole

Arkivfoto: Marieskolen i Tønder - Første skoledag 2021. Snart skal der være plads til endnu flere. Pressefoto

Mellem Tønder Bibliotek og Skt. Laurentiusstrømmen bag bøgehæk og træer ligger Marieskolen – Tønders eneste danske privatskole. Skolens motto er ’Et bedre sted’ – og det mener de faktisk, at de er. Et bedre sted – for de, der har deres hverdag på skolen.

Med overskriften ’Tilbud om plads på Marieskolen’ har forældre til elever i den kommende 0. klasse i den seneste tid modtaget mail. En mail som mange forældre har ventet på med længsel. Flere af børnene har været skrevet op, siden skolen åbnede dørene for første gang i 2015, og langt størstedelen af de forældre, der får tilbudt en plads, skynder sig at takke ja. For de har truffet et bevidst valg, om at deres barn skal gå på Marieskolen. Enkelte forældre takker nej – fordi der i mellemtiden er sket ændringer i deres familie, som gør, at de vælger et andet skoletilbud. Og det betyder, at der er plads til flere i den kommende 0. klasse og enkelte andre klasser i øvrigt – til skolestart i august 2022. Det melder Marieskolen ud i en pressemeddelelse.

Faglighed, dannelse og nærvær
Fælles for privatskoler gælder, at der i skolens dagligdag arbejdes værdibårent. Det betyder, at alt der foregår på Marieskolen udspringer af én eller flere af skolens tre værdier – faglighed, dannelse og nærvær. Og selvom Marieskolen er en helt almindelig skole med frikvarterer, timer, lektier og SFO, så er der også rigtig mange steder, hvor skolen skiller sig ud – og det er netop de ting, der gør, at Marieskolen skiller sig ud.

I de smukke gamle bygninger, som efter sigende tidligere har huset en tysk pigeskole, undervises der niveaudelt i fagene dansk, matematik, tysk og engelsk, for på den måde, kan man tilgodese så mange elever som muligt. De der har det svært, kan få den hjælp, de har brug for, mens de, der har brug for faglig udfordring, kan få netop dette. Og på den måde sikrer skolen, at der er en høj faglig trivsel blandt eleverne.

Et forpligtende fællesskab
Ligesom skolen oplever en høj faglig trivsel, opleves der blandt skolens elever en meget høj social trivsel. Den sociale trivsel understøttes dagligt af fællesskabet – af skolemakkerordning, lejrskole, daglige morgensamlinger, fælles fordybelsesuger og alt muligt andet. ’Et forpligtende fællesskab’ ynder skolens ledere Birgitte Klippert og Sarah Røll at omtale det som. Og med forpligtende menes ikke, at forældrene skal bidrage med rengøring, arbejdslørdage og andet i den dur – for det er tiden fra. Derimod mener der, at alle – både elever, forældre og ansatte – har et ansvar for, at Marieskolen er det, den gerne vil være – et bedre sted.