Klimatilpasning: Lastbiler kan godt være grønne både udenpå og indeni

Med vogntogsvægt på 40 tons har IVECO S-WAY en rækkevidde på op til 1.600 km pr. optankning. Pressefoto

For nylig kom der fem nye IVECO S-Way til kørsel på flydende biogas ind i flåden hos Ancotrans. De følger efter to tilsvarende S-Way, som Ancotrans allerede satte i drift i 2021, og som har gjort det rigtig godt med høj driftssikkerhed, god rækkevidde og en markant CO2-reduktion.

– Vi har haft en miljøstrategi allerede siden 2007, og vi har i de senere år arbejdet målrettet på at minimere vores CO2-udledning, fortæller Mogens Røigaard, COO hos Ancotrans.

Han er ansvarlig for drift og indkøb hos Ancotrans, der i dag råder over ca. 250 egne lastbiler og beskæftiger yderligere ca. 600 undervognmænd på daglig basis, heraf ca. 120 egne og ca. 375 indlejede enheder alene i Danmark.

– Vores fem nye Iveco gas-trækkere skal lige som de to foregående køre ud fra vores afdeling i Hamborg. De tyske vilkår for kørsel med ”grønne lastbiler” har længe været bedre end i Danmark, og efter en turbulent periode for energipriserne ser det ud, som om gaspriserne har toppet til gavn for TCO’en på gasbilerne, siger Mogens Røigaard.

Både de to første og de fem nye IVECO’er er af typen S-Way AS440S46 NP T/P LNG, dvs. 2-akslede sættevognstrækkere med gasmotorer på 460 hk og dobbelte tanke til opbevaring af flydende gas på chassiset. Tankene rummer op til i alt 390 kg flydende gas, hvilket giver en rækkevidde på ca. 1.600 km med 40 tons vogntogsvægt på en optankning. Det betyder, at bilerne f.eks. kan køre fuldt lastede skibscontainere mellem containerterminalerne i Hamborg eller Bremerhaven og København eller Aarhus og retur igen på én optankning.

Styrker indsatsen på den korte bane

– Vi holder indtil videre vores gasbiler på den tyske side af grænsen. Det er egentligt ærgerligt, for biogassen er faktisk den eneste teknologi, der kan give markante CO2-reduktioner her og nu. Samtidig reduceres partikeludledningen, fordi forbrændingen af gas er markant renere end ved kørsel på diesel. Det er virkelig noget, der kunne styrke transportbranchens miljø- og klimaindsats også på den korte bane, fastslår Mogens Røigaard.

Ud over at håbe på lavere og mere stabile gaspriser bygger Ancotrans også håbet på mere grøn containertransport på en stigende kundeefterspørgsel.

– Vi mærker en reel og stigende efterspørgsel på grøn containertransport. Mange af vores kunder er også ved at være indstillet på at betale mere for CO2-venlig transport, men vi er ikke i mål endnu. Konkurrencen på landevejene er benhård, men den grønne omstilling i transportsektoren kommer ikke af sig selv. Biogas er én af de oplagte veje, og vi gør, hvad vi kan, slutter Mogens Røigaard.

Om ANCOTRANS’ nye IVECO S-Way

To-akslede sættevognstrækkere type S-Way AS440S46 NP T/P LNG. Cursor 13, 13-liters gasmotor på 460 hk v. 1.620-1.900 o/min. og 2.000 Nm v. 1.100-1.620 Nm. 12-trins Hi-Tronix gearkasse med fuldautomatisk gearskifte. Enkeltreduceret bagtøj med mekanisk differentialespærre. Ved vogntogsvægt på 40 tons har trækkerne en rækkevidde på op til 1.600 km pr. optankning.

Kilde: Iveco