Forsyningsselskabet Sonfor Varme: Økonomien er forbedret

Efter et hektisk åbent kundemøde med fortvivlede varmekunder, der fik præsenteret store prisstigninger på fjernvame i september måned i år, vender forsyningselskabet Sonfor Varme nu tilbage med en melding omkring finansieringen.

– Forventningen er nu, at underdækningen kan indhentes allerede i slutningen af 2025 og ikke som tidligere udmeldt i slutningen af 2026. Derudover arbejder Sonfor på en række andre tiltag for at reducere omkostninger, lyder det fra konstitueret direktør Susanne Pagh fra Sonfor.

– Sonfor har i foråret arbejdet intenst med at håndtere budgetunderskuddet, som opstod i første kvartal i 2025 som følge af den sene indkøring af varmepumpen, og har hen over sommeren arbejdet målrettet på at indhente den historiske underdækning og få budget 2025 tilbage på sporet.
– Slutfinansiering, aktiv gældspleje, administrativ besparelse ved sammenlægning af Sonfors to varmeselskaber samt fuld indkøring af den nye varmepumpe er blot nogle af de aktiviteter, som Sonfor
Varme aktuelt arbejder med for at nedbringe omkostningerne, fortæller Susanne Pagh.
– Vi har i Sonfor arbejdet aktivt for at forbedre økonomien, og vi har som bestyrelse hele
perioden aktivt fulgt op på og optimeret Sonfor Varme og de tilbud, vi giver vores kunder. Det var med samme ansvarlighed, vi handlede i foråret, da forsinket varmepumpeleverance betød et 1. kvartal med store budgetoverskridelser.

– Det glæder mig, at vi nu kan melde, at vi er tilbage på budget, og at vi kan afvikle underdækningen inden udgangen af 2025. Hvordan vi lander i 2026, ved vi dog først, når budget 2026 er godkendt af bestyrelsen den 23. oktober, udtaler Sonfors bestyrelsesformand Ellen Trane Nørby
Der er dog flere ting, som peger på, at det scenarie, der blev udmeldt i juni, kan undgås.

– Vi arbejder videre med en række aktiviteter, og vi har grund til at tro, at vi f.eks. kan lande lån på nogle samlet set mere favorable vilkår, end dem vi tidligere har set, fortæller Tom Hartvig Nielsen, næstformand i Sonfors bestyrelse. Han glæder sig samtidig over, at situationen ser anderledes ud end i foråret.

– Vi er klar over, at det har trukket store veksler på både medarbejdere og kunder i perioden, slutter Tom Hartvig Nielsen.
Samlet set vurderer Susanne Pagh, at tiltagene har et samlet optimeringspotentiale i størrelsesordenen 5 mio. kroner om året. Selv om hun ikke kan blive mere specifik, synes hun, det er vigtigt at kommunikere planen allerede nu.
– Vi får klar feedback fra en del kunder på, at de savner information om, hvad vi gør for at reducere omkostningerne. Derfor går vi ud og fortæller om de igangværende indsatser også selvom, der er ting, vi endnu ikke kan sige.

– Det handler om, at vi gerne vil fortælle det, vi ved og kan fortælle på nuværende
tidspunkt, slutter Susanne Pagh.