Forsikringsselskab i opråb: Over 50 procent af danske virksomheder kan være underforsikrede

Inflationen er på himmelflugt, og det kan i værste fald betyde, at specielt mindre virksomheder ikke har råd til at åbne igen efter en brand eller omfattende vandskade, hvis ikke de har fået justeret deres forsikringssum efter prisstigninger på råvarer og materialer.

Det er specielt mindre erhvervsdrivende og produktionsvirksomheder, som risikerer at være underforsikret.

Intet tyder på, at prisstigningerne på råvarer og materialer aftager foreløbigt, og det kan have store og oversete konsekvenser for erhvervslivet.

Over 50 procent af danske virksomheder er nemlig i risiko for at være underforsikrede, fordi de ikke har fået tilpasset deres forsikring og dækninger til den nye situation, vurderer Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber med over 110.000 erhvervs- og landbrugskunder.

Ifølge forsikringsselskabet er det specielt mindre erhvervsdrivende og produktionsvirksomheder med store varelagre og værdifuldt udstyr, som er i risikogruppen.

Og det er langt fra et fænomen, som kun er isoleret til danske virksomheder. Det er en global trend, som nu for alvor rammer herhjemme. Allerede i forlængelse af coronakrisen vurderede Sedgwick, et af verdens førende skadesbehandlingsfirmaer, at omkring 80 procent af de små- og mellemstore virksomheder på eksempelvis det britiske marked kunne være underforsikrede på grund af stigende inflation.

Små virksomheder kan ende med at lukke

Underforsikring betyder kort sagt, at en virksomhed ikke kan få den nødvendige erstatning til at genetablere driften efter fx en brand eller oversvømmelse, fordi værdien af inventar, udstyr eller varelagre ikke er blevet opjusteret i takt med, at inflationen er steget markant.

Det samme gælder dækningen af en driftstabsperiode, som kan være for kort, da der er lang ventetid på nyt udstyr, reservedele, byggematerialer og håndværkere. 

”Jo større forskellen er mellem virksomhedens forsikringssum og den potentielle forøgede værdi af inventar, udstyr eller varelagre, desto større er risikoen også for, at virksomheden kan lide et betydeligt tab og måske ende med slet ikke at kunne genåbne, fordi erstatningen bliver nedsat efter en større skade,” siger Monica Diaz, landbrugs- og erhvervsdirektør i Topdanmark.

”Det scenario gør vi selvfølgelig alt, hvad vi kan, for at undgå. Specielt små og mellemstore virksomheder er udsatte, da en lavere udbetaling eller længere driftstabsperiode kan have betydelige konsekvenser.  Det kunne fx være en frisør, som ikke har råd til at genetablere sit varelager og salon efter en brand eller omfattende vandskade,” siger hun.

Derfor er Topdanmark ekstra opmærksom på at rådgive netop små og mellemstore virksomheder.

”Heldigvis er underforsikring ret enkelt at undgå, nemlig ved at få et forsikringstjek og tilpasse summerne og dækningen, hvis der er behov for det. Normalt bliver forsikringer automatisk tilpasset ud fra et prisindeks. Men når der sker noget ekstraordinært, som vi ser i øjeblikket med en inflation på himmelflugt, så tager den almindelige prisudvikling ikke højde for det, og derfor kommer vi med en proaktiv opfordring til alle vores erhvervskunder,” siger Monica Diaz.

Topdanmark har igangsat flere tiltag som alle indeholder en opfordring til selskabets erhvervskunder om at få tjekket forsikringen og justeret den til den nye virkelighed:

•  Der er udsendt tusindvis af mails til virksomheder, som vurderes at være i risiko for underforsikring, fx produktionsvirksomheder.

• Der er lagt information ud på de områder af selskabets website, hvor der er mest trafik blandt erhvervskunder.

• Ansatte i salgs-, kunde- og skadefunktioner er instrueret i at gøre opmærksom på den risikoen ved hver eneste kundekontakt, fx hvis en kunde ringer med spørgsmål til sin regning.

• Der lægges løbende information ud på sociale medier, hvor specielt mindre virksomheder læser med og orienterer sig.

Kilde: Topdanmark