Forbrugerrådet Tænk anmelder 8 influencere til Forbrugerombudsmanden

Danskerne streamer 19% hos Youtube.

– Der er potentielt tale om brud på markedsføringslovens regler om skjult reklame, aggressiv markedsføring, anvendelse af børn og unge i markedsføringen samt markedsføring af uegnede produkter i forhold til børn og unge.

Potentielle brud på markedsføringsloven

Forbrugerrådet Tænk har henover sensommeren 2023 gennemgået en større mængde indhold fra en række influencers på tværs af forskellige sociale medier.

– Gennemgangen giver os anledning til at mistænke, at der er tale om mange overtrædelser af markedsføringslovens regler. Derfor har vi sendt en anmeldelse til Forbrugerombudsmanden. 

Fra anmeldelsen:

– Forbrugerrådet Tænk ønsker hermed at anmelde en række influencers, deres tilknyttede bureauer samt
virksomheder de har samarbejdet med, da de efter vores opfattelse bryder markedsføringslovens regler
omkring skjult reklame, aggressiv markedsføring, anvendelse af børn og unge i markedsføringen samt
markedsføring af uegnede produkter i forhold til børn og unge.
– Vi ved, at særligt børn og unge lader sig påvirke af influencere. Mange mennesker identificerer sig med
influencerne, hvilket gør dem i stand til at komme tættere på forbrugerne med deres markedsføring og
påvirke forbrugerne på en mere ”troværdig” måde. Vi ser, at markedsføringen er særligt effektiv, fordi man lettere lader sig påvirke af, hvad en influencer fortæller, end hvad man som forbruger ellers møder af
traditionelle reklamer, hvor man i højere grad har paraderne oppe og gør brug af sin kritiske sans. Derfor
er det også helt afgørende, at influencers, deres tilknyttede bureauer, og de virksomheder de samarbejder
med, overholder reglerne.

– En skærpende omstændighed er når influencers retter deres markedsføring mod børn og unge, fordi der her er tale om en forbrugergruppe, der er letpåvirkelig, hvorfor behovet for beskyttelse er endnu større. Vi ser derfor et særligt behov for et skærpet fokus på de problematikker, børn og unge kan møde som forbrugere af digitale tjenester, medier, services og produkter.

Disse influencere er anmeldt

  • Lakserytteren: Potentielle overtrædelser af bestemmelserne om skjult reklame og brug af børn.
  • Morten Münster: To potentielle overtrædelser af bestemmelsen om skjult reklame.
  • Oscar og Elias Hole – Kender du det: Potentiel overtrædelse af bestemmelserne om skjult reklame og uegnede produkter.
  • Martin Guldborg: Potentiel overtrædelse af bestemmelsen om uegnede produkter.
  • Rebecca Charlotte Dahl: To potentielle overtrædelser af bestemmelsen om skjult reklame og en potentiel overtrædelse af bestemmelsen om uegnede produkter.
  • Mika Schultz: Potentiel overtrædelse af bestemmelserne om skjult reklame og aggressiv markedsføring.
  • Judex: Potentiel overtrædelse af bestemmelsen om aggressiv markedsføring.
  • Mr. Spyplant: Potentiel overtrædelse af bestemmelsen om aggressiv markedsføring.

Her kan du se hvad de er anmeldt for. Klik her

Kilde: Forbrugerrådet Tænk