FDM: Smart japansk elbil har sikkerheden i orden


Både elbilen Mazda MX-30 og ny Honda Jazz imponerer med høj sikkerhed i ny Euro NCAP-test. Samtidig udløser en revideret og ældre sikkerhedstest af en stor elbil fem Euro NCAP-stjerner.

Elbilerne er for længst blevet mere reglen end undtagelsen i Euro NCAP’s sikkerhedstest, hvor de fortsætter med at imponere. I oktober var der de maksimale fem stjerner til den nye VW ID.3, og i den seneste test er det Mazdas nye elbil, MX-30, der kører fem sikre Euro NCAP-stjerner i hus efter de nye og skrappere krav.
 
Mazda MX-30 er japanernes første rigtige elbil, og som for Mazdas øvrige biler er sikkerheden i den lille SUV i top. Med undtagelse af en automatisk bak-nødbremse er alle sikkerhedssystemerne standard i alle udgaver, og de virker generelt godt.
 
”Med MX-30 viser Mazda endnu en gang, at de ikke går på kompromis med sikkerheden. Bilen er kendetegnet ved, at bagdørene åbner modsat, så der er ingen såkaldt B-stolpe. Det er dog ikke noget, der går ud over kollisionssikkerheden, som også er god. Ikke mindst for de mindste på bagsædet, hvor testresultatet var til topkarakter. Det samme gælder den nye airbag mellem fører og forsædepassager,” siger FDM’s repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen i en pressemeddelelse.
 
Som årets to foregående Euro NCAP-test omfatter den seneste test kun få biler. Udover Mazda MX-30 er det kun den nye hybridudgave af Honda Jazz, der er blevet testet – ligeledes til fem flotte Euro NCAP-stjerner – mens BMW 2-serien og Mercedes-Benz EQV, der begge deler ophav med tidligere testede modeller, blot er opdateret med visse sikkerhedsbetragtninger.
 
”Honda Jazz var tidligere en populær bil i Danmark, men har i de nyeste udgaver haft svært ved at fastholde danskernes interesse. Sikkerheden er dog stadig i top. Både kollisionssikkerheden og de nye sikkerhedssystemer imponerer, hvilket ikke mindst gælder nødbremsen, som har nemt ved at genkende og bremse for bløde trafikanter,” siger Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
 
”Der er også fem stjerner til testens to øvrige biler, BMW 2-serie og Mercedes-Benz EQV. Mest interessant er Mercedes-Benz EQV, da der er tale om en af de få elbiler med plads til syv personer. Man skal dog være opmærksom på, at der er tale om en såkaldt genberegning af et tidligere resultat fra 2014. Derfor får den heller ikke de fem stjerner efter Euro NCAP’s skrappe 2020-test, men den ’mildere’ 2014-test, mens BMW 2-seriens stjerner er årgang 2019. Det understreger endnu en gang vigtigheden af at se på, hvilken årgang en Euro NCAP-test er, da der er stor forskel på, om bilerne er testet i eksempelvis 2014 eller 2020.”