DSB: Pendlerne strømmer ind i togene

Set fra helikopter. Et IC3 eller IR4 kommer kørende på den lave ende af Storebælts broen en sommer aften med lavt lys - Pressefoto - DSB

Antallet af alle solgte pendlerprodukter til DSB’s tog har i årets første tre måneder ligget 5 procent over niveauet på de godt 600.000 solgte pendlerkort i samme periode af 2019 og 9 procent over samme periode sidste år.

Og det er i høj grad de unge pendlere, der fylder togene:

”Det er meget tilfredsstillende, at vi får flere faste kunder i togene. Det understreger, at vi har et godt tilbud også til dem, der rejser hver dag. Vi har i længere tid haft en generel vækst i antallet af kunder og et stort salg af vores populære Orange-billetter. Med væksten i antallet af solgte pendlerprodukter kan vi især se, at de uddannelsessøgende stiger på togene,” siger Jens Visholm, der er kommerciel direktør i DSB.

Især blandt pendlerkort til uddannelsessøgende er der sket en stor stigning. Når det gælder for Ungdomskort til ungdomsuddannelser (UU-kort) er der solgt 42 procent flere i de første tre måneder af 2024 i forhold til samme periode i 2019, og i forhold til 2023 er der sket en stigning i antal på 16 procent, så omkring 118.000 unge er steget på toget.

Også for i antallet af Ungdomskort til videregående uddannelser (VU-kort) er der sket en pæn stigning, der ligger 10 procent over antallet i 2019 og hele 13 procent over antallet af solgte kort i forhold til samme periode i 2023.

”Perioden har sat sit præg på manges liv og ændret meget for unge under uddannelse og i arbejdslivet. Vi kan i hvert fald konstatere, at der flere, der har behov for at komme frem til deres uddannelsessted nu – også i forhold til perioden inden corona sendte de unge hjem,” siger Jens Visholm.



Tjek om der penge og tid at spare på DSB’s Pendlertjek: 
Pendlertjek – Spar penge, tid og CO₂ i dagligdagen som pendler | DSB

Kilde: DSB