For første gang har over 100.000 af kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma på én dag betalt deres dagligvarer digitalt – det vil sige ved hjælp af Coop app’en på deres telefon.
I alt er der i 2020 gennemført mere end 15 millioner digitale betalinger i Coop-butikkerne. Det er en stigning på 237 procent i forhold til 2019.
”2020 har definitivt været et gennembrudsår for digitaliseringen i dagligvarehandelen i Danmark,” siger digital direktør i Coop, Morten Viktor i en pressemeddelelse i dag.
Det kommer også til udtryk i kundernes brug af muligheden for at gå uden om kassekøen. I hele 2019 og 2020 har det i næsten alle Coops godt 1.000 butikker været muligt med Scan & Betal selv at scanne varerne, komme dem direkte ned i indkøbsnettet og gå uden om kassekøen.
Det er øget med 300 procent i 2020 i forhold til 2019. Og dermed er det blevet benyttet omkring 10 millioner gange i løbet af i år.
”Der er tale om en grundlæggende forandring af danskernes indkøbsvaner. Vi forventer, at det vil vokse endnu mere de kommende år. For i takt med at kunderne får erfaring med brug af Scan & Betal, oplever de bekvemmeligheden og bliver dermed stimuleret til at gøre det endnu mere. Vi har nu flere af vores største butikker, hvor hver 4. ekspedition klares af kunderne selv. Det frigiver tid til medarbejderne, så de kan være mere ude på gulvet og dermed sikre en højere standard og bedre oplevelser for kunderne,” siger Morten Viktor.
En af forklaringerne på væksten i år er Corona, som også har fået online-salget til at eksplodere. Coop.dk MAD, har i år ansat flere hundrede ekstra medarbejdere og solgt cirka tre gange så meget som året før.