Når cyklisterne inden længe bliver sluppet fri på den nye cykelsti mellem Solvig og Emmerske, bliver det på en cykelsti, der er bygget mere bæredygtigt end nogensinde før. Den nye dobbeltrettede cykelsti, som forbinder Tønder med Øster Højst, er det første anlægsprojekt i Tønder Kommune, hvor der anvendes et nyt og mere miljøvenligt opbygningsprincip. Cykelstien, der strækker sig over 3 kilometer og har en bredde på 2,5 meter, er anlagt med fokus på at minimere ressourceforbrug og reducere miljøpåvirkningen.
Anlægsingeniør Arshad Aazam har forestået projektet som projekterende projektleder på cykelstien. Projektet er projekteret og udbudt af Tønder Kommune, og han har under udførelsesfasen spillet rollen som byggeleder og tilsynsførende.
Traditionelt består underbygningen til cykelstier og vejprojekter af bundsand og stabilgrus, vigtige råstoffer, som er ved at blive en knap ressource i Danmark. For at imødegå denne udfordring og samtidig mindske klimaaftrykket, har Tønder Kommune valgt at anvende kalkstabiliseret lerjord og BSM (Bitumen Stabiliseret Materiale) i stedet for de traditionelle materialer.
Kalkstabilisering af lerjord – en innovativ løsning
I stedet for at bruge traditionelt sand og grus har Tønder Kommune valgt at anvende lerjord, som det bærende underlag. Leret er blevet stabiliseret med tilsætning af 1% brændt kalk. Denne proces forbedrer lerjordens bæreevne markant, hvilket gør det muligt at bruge den som en holdbar og bæredygtig erstatning for de traditionelle materialer.
I områder, hvor der allerede findes lerjord, vil denne naturligvis blive anvendt lokalt, men i dette projekt blev leret transporteret til stedet. Metoden reducerer ikke kun behovet for nye råmaterialer, men sparer også på transport- og deponeringsomkostninger, når man kan bruge lerjord, der findes på stedet.
Genbrug af asfalt med BSM
BSM er et klimavenligt materiale, som består af 100% genbrugt asfalt. Materialet består af udtjent asfaltbelægning, der opfræses og blandes med en smule cement og skumbitumen (oliebaseret produkt, der virker som bindemiddel). Herefter kan det udlægges igen i den ønskede bredde og tykkelse. Denne proces reducerer brugen af nyt asfaltmateriale og mindsker CO2-udledningen fra produktion og transport.
Cykelstien står snart klar
Selvom cykelstien ved Solvig oprindeligt var planlagt til at åbne for trafik i slutningen af august 2024, er åbningen nu udsat til slutningen af september 2024 på grund af ekstra jordarbejder. Tønder Kommune ser frem til at præsentere denne innovative løsning, der både bidrager til en mere bæredygtig fremtid og forbedrer transportmulighederne for borgerne.
Kilde: Sønderborg Kommune