Vi er vilde med Mobilepay

Vi er vilde med Mobilpay. Pressefoto

Danskerne har for vane at gribe efter det fysiske betalingskort, men samtidig vinder de mobile betalingsløsninger i højere grad fodfæste. Det viser nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Swiper du betalingen igennem på mobilen, når du handler i netbutikken? Og hiver du telefonen op ad lommen, når du betaler en kop kaffe på farten?

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har offentliggjort ”Betalingsrapport 2022”, som blandt andet indeholder en forbrugerundersøgelse baseret på svar fra mere end 2.000 forbrugere.

Undersøgelsen viser, at danske forbrugere i stigende grad betaler med mobiltelefonen via fx Apple Pay, Google Pay eller Mobilepay.

”Selv om det fysiske betalingskort stadig bliver brugt mest, så er de digitale betalingsløsninger et vigtigt alternativ for mange forbrugere,” siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Michael Høg Riis.

Cirka halvdelen af de adspurgte forbrugere har svaret, at de benyttede en digital betalingsløsning, som typisk vil være en telefonbetaling, ved deres seneste køb på nettet. Ved køb i fysiske forretninger havde lidt mere end hver femte af forbrugerne betalt via en digital betalingsløsning.

Hele 96 procent af betalingerne med kort skete sidste år kontaktløst, altså uden at en kode blev indtastet.

”Det er vigtigt for både forbrugere og virksomheder, at betalinger kan forløbe nemt, sikkert og hurtigt, og det er der gode muligheder for i Danmark, uanset om der betales med et fysisk kort eller en mobil betalingsløsning,” siger Michael Høg Riis.

Siden 2017 er antallet af misbrugstransaktioner i Danmark med danskudstedte kort mere end halveret. Samtidig er der sket et fald i misbruget over transaktioner over grænser. Michael Høg Riis forklarer:

”De senere år er sikkerheden skærpet på forskellig vis. Blandt andet er der indført ekstra godkendelse af køb over et vist beløb ved handel på nettet. Selv om det er meget sikkert at bruge betalingskort, så er der stadig sager, så forbrugerne skal også være vågne.”

Antallet at forbrugere, som klager til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen over ulovlige gebyrer på betalinger med kort, er faldet markant de seneste par år. Frem til sommeren 2021 udstedte styrelsen 39 påbud til forretninger om at stoppe med at opkræve ulovlige gebyrer.

Omkring halvdelen af påbuddene vedrørte betalinger med Apple Pay eller Google Pay, og de ulovlige gebyropkrævninger skyldtes hovedsageligt, at betalingssystemerne ikke var opdaterede. I oktober 2020 og efterfølgende mødtes Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med de relevante aktører for at sikre, at de havde fokus på at opdatere betalingssystemerne løbende.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen