Turistservicen i Sønderborg-området bliver bliver digital

Arkivfoto: Kongeskibet Dannebrog. Foto: Erik Egvad Petersen - www.sydnyt.dk

På baggrund af en større turismeanalyse styrker Sønderborg Kommune nu den samlede turistservice, der primært flytter online og suppleres af lokale infospots hos de lokale aktører.

Når turisterne fremover valfarter til Sønderborg-området, vil de blive mødt af en styrket turistservice med et udbedret turismeunivers på nettet samtidig med, at de kan få turistinformation direkte hos den lokale aktør, som de besøger.

Sønderborg Kommune igangsætter nemlig i 2025 en ny retning for turistservicen i området på baggrund af en række anbefalinger i en turismeanalyse fra september 2024. Sammen med samarbejdspartneren Destination Sønderjylland implementeres anbefalingerne, så den nuværende turistservice gradvist omstilles til at være mere digital og aktørdrevet.

Konkret betyder det, at turistservicen styrkes online – blandt andet med søgeordsoptimering og sociale medier – og at der etableres ca. 80 infospots i Sønderborg-området hos udvalgte turismeaktører, som skal supplere den digitale indsats, og møde turisterne der, hvor de er.

Formanden for Udvalget for Erhverv og Grøn Vækst, Kjeld Stærk, mener det er vigtigt, at turistinformationen flytter online for at imødekomme turisternes behov for digital information:

– Vi skal følge med tiden og må bare konkludere, at turisterne er flyttet online, når de har brug for information både før og under ferien. En forbedret digital turismeindsats vil betyde, at turistservicen samlet set styrkes, når turisterne besøger vores skønne område. Vi skal sikre, at vores turister får en god oplevelse, når de er her, og at den information vi har om attraktioner og oplevelser når bredt ud og er tilgængelig for alle turister uanset alder og nationalitet. Det opnås nu til dags bedst online.

Næstformanden for Udvalget for Erhverv og Grøn Vækst, Bjørn Allerelli Andersen, glæder sig til at bringe de lokale turistaktører mere i spil:

– Når vi laver lokale infospots og inddrager vores turistaktører i udbredelsen af information til turisterne, er det fordi vi anerkender, at der fortsat er et behov for fysisk turistinformation. Samtidig tror vi også på, at vores turistaktører er eksperterne i at skabe og formidle den gode oplevelse lokalt, når de har turisten foran sig. Med etableringen af lokale infospots skal vi selvfølgelig også undervise vores aktører, så de er godt klædt på til opgaven, men det er en god løsning for alle parter.

Forsøgsindsatsen med de frivillige turistværter, som i sommeren 2024 var tilgængelige ved udvalgte turisthotspots, forventes gentaget i 2025 og 2026 og skal også medvirke til at give lokal turistinformation ved de etablerede infospots.

Omstillingen af turistserviceindsatsen indebærer, at det fysiske turistbureau på Perlegade i Sønderborg og det midlertidige infocenter i Nordborg gradvist udfases.