Hvad sker der, når unge med passion for samtidskunst mødes med tid, plads og sparring fra
professionelle billedkunstnere? Svaret kan opleves fra 16. maj 2026 på udstillingen GLØDEN
INDEFRA i Det Røde Palæ ved Augustiana Kunstpark & Kunsthal i Augustenborg med fernisering
samme dag kl. 13.
Udstillingen præsenterer værker skabt af unge sønderjyske kunsttalenter, der har deltaget i
projektet Samtidskunst for unge – et samarbejde mellem Haderslev, Sønderborg og Aabenraa
kommuner forankret hos Sønderjyllands Kunstskole. Projektet har haft ét klart fokus: at styrke
unge med talent og interesse for samtidskunst. Undervejs har de unge skabt et fællesskab omkring
deres passion i mødet med professionelle kunstnere.
Thomas Lunau, leder af Sønderjyllands Skole udtaler:
”Samtidskunst for unge trækker på veldokumenterede erfaringer fra BGK-uddannelsen på
Sønderjyllands Kunstskole, hvor proces, eksperiment og faglig fordybelse er centrale, og hvor unge
kunsttalenter lærer at formulere og præsentere deres egne værker.”
Projektet blev opstartet i efteråret 2025 i samarbejde med ungdomsuddannelser i Aabenraa,
Sønderborg og Haderslev. Her deltog de tre professionelle billedkunstnere, som er tilknyttet
projektet: Anne-Sofie Overgaard, Kristoffer Kjærskov og Barbara Amalie Skovmand Thomsen.
Kunstnerne har bidraget til rekrutteringen af unge samt som mentorer for de godt 30 unge, som
har valgt at fortsætte i forløbet siden november 2025. De professionelle kunstnere har givet
mentoreleverne både personlig og faglig sparring og videregivet egne erfaringer fra branchen.
16 af de unge udstiller nu deres værker på udstillingen GLØDEN INDEFRA.
Thomas Lunau leder af Sønderjyllands Kunstskole uddyber:
”Deltagerne har gennem forløbet udviklet både deres kunstneriske praksis og deres evne til at
arbejde undersøgende og selvstændigt med samtidskunst. De er blevet nysgerrige på kunst og har
gennem kunstneriske workshops opnået erfaring med idéudvikling, materialeforståelse og
konceptuel tænkning samt styrket deres visuelle og kritiske blik gennem fælles feedback og
refleksion.”
De unge har som del af forløbet også hentet inspiration fra studieture til lokale kunstmuseer og
gennem mødet med andre unge med samme passion for samtidskunst.
Projektleder Birgitte Boelt, som har fulgt de unge tæt fortæller, at – Eleverne giver udtryk for, at det har været virkelig spændende at arbejde sammen med ”en rigtig kunstner”. Måske kan forløbet for nogle unge medvirke til, at de kommer tættere på en drøm om optagelse på et kunstakademi eller en designskole.”
En udstilling på turné
De unge bidrager selv til kurateringen af udstillingen GLØDEN INDEFRA, hvilket også rummer en
vigtig læring. Thomas Lunau, som selv er billedkunstner med stor erfaring med produktion og
kuratering af samtidskunst, blandt andet på Grænselandsudstillingen, uddyber:
”De unge får også gennem forløbet praktisk erfaring med udstillingsarbejde og samarbejde, hvilket
giver et solidt fundament for videre kunstnerisk udvikling eller uddannelse.”
Udstillingen GLØDEN INDEFRA er åben fra den 16. maj til den 2. august 2026 i Det Røde Palæ ved
Augustiana Kunstpark & Kunsthal i Augustenborg.
Herefter ruller udstillingen videre til:
Grænselandsudstillingen i Sønderjyllandshallen, Aabenraa: 15. – 30. august 2026
Foyeren på Haderslev Kultur- og Musikskole: 7. – 25. september 2026
Multikulturhuset, Sønderborg: 2. – 23. oktober 2026
Projektet har modtaget en bevilling fra Region Syddanmarks Kulturpulje og er derudover
finansieret af de tre ejerkommuner Haderslev, Sønderborg og Aabenraa.
Projektet er forankret i Sønderjyllands Kunstskole.
