Folketingsmedlemmer mødte elever til debat på Tønder Gymnasium – EPX er på vej…

Debatmøde på Tønder Gymnasium - De unge først. Foto/video: Erik Egvad Petersen - www.sydnyt.dk

Fredag formiddag blev der afholdt debatmøde på Tønder Gymnasium.

For at kunne udvikle den nye “linje”, EPX, der skal erstatte det nuværende uddannelsessystem, og skal kunne rumme mange former for ungdomsuddannelser, og i princippet også er “erstatningen” for 10.klasse hvad angår folkeskolen, så har politikerne naturligvis også behov for at høre hvad “brugerne” nemlig de unge, har af input og bemærkninger.

Elever fra Marieskolen, Løgumkloster distriktsskole og gymnasiets egne elever deltog i debatten, der havde fået overskriften “De unge først” sammen med folketingspolitikerne Henrik Frandsen (Moderaterne), Benny Engelbrecht (Socialdemokraterne), Stephanie Lose (Venstre), Alexander von Oettingen (UC Syd) og elevrådsformand Katrine Fjord Gasenzer (Tønder Gymnasium).

Det var en glad rektor Karl Jørgen Møller der tog imod.

Kommunaldirektør Lars Møldrup (Tønder Kommune) startede mødet med tørre facts. Faldende fødselstal og dermed faldende antal uddannelsessøgende er en udfordring også Tønder Kommune står overfor.

Inden eleverne igen blev sluppet fri fik de en række gode råd med fra pandeldeltagerne – se og hør dem her:

Video – Youtube og TikTok

@sydnytdk Debat på Tønder Gymnasium – De unge først – Folketingsmedlemmer mødte eleverne til en snak om EPX. #tønder #tøndergymnasium #epx #bennyengelbrecht ♬ original sound – www.sydnyt.dk – Sønderjylland