FDM: Tysk prestigebil snubler i sikkerhedstest

Sikkerheden i den nye BMW i4 er generelt god, men en mindre god nødbremse trækker og koster den femte stjerne. Skuffende, mener FDM. (Foto: FDM/ Euro NCAP)

BMW i4 må ’nøjes’ med fire stjerner i ny Euro NCAP-test. Skuffende og under BMW’s niveau, mener FDM. Også fiks SUV-udgave af Toyotas mikrobil klarer sig til fire stjerner.

Generel god sikkerhed og masser af stjerner. Det er en test i den abosult pæne ende og uden den store dramatik, som Euro NCAP går på sommerferie med.

I alt syv biler er denne gang med i puljen, hvor de fem får de maksimale fem stjerner – Alfa Romeo Tonale, Cupra Born, Kia Sportage og de identiske Mercedes-Benz T-klasse og Citan Tourer.

Eneste mislyde kommer fra de to test af Toyota Aygo X og BMW i4, hvor sidstnævnte er testet i elbil-udgaven. Begge biler klarer sig egentlig godt, men snubler alligevel og må derfor ’nøjes’ med fire stjerner.

”Fire stjerner er ikke noget dårligt resultat efter Euro NCAP’s gældende test. Alligevel er der grund til at give BMW en begmand. For mens sikkerheden er god på stort set alle områder, snubler den i den vigtige nødbremse, der ikke er så god, som den kunne have været. Det er ærgerligt, især fordi BMW tidligere har vist, at de godt kan levere varen. Det burde de naturligvis også have gjort med deres nye BMW i4. En anden mangel ved bilen er, at BMW har sparet en airbag mellem forsæderne væk. At de denne gang har prioriteret, som de har, er ikke godt nok og under det niveau, BMW ellers har,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Den lille Toyota Aygo X, der er en fornyet SUV-udgave af den før så populære mikrobil, klarer sig også ’kun’ til fire stjerner. Her er det dog kollisionssikkerheden for både voksne og børn, der er årsagen til resultatet. Som med BMW i4 har Aygo X heller ikke en airbag mellem forsæderne.

”Toyota Aygo X har så at sige sin størrelse imod sig, når det alene handler om kollisionssikkerhed. Her slår mikrobilerne sig mere end større biler, og Aygo X er ingen undtagelse. Kollisionssikkerheden er dog ikke dårligere, end at resultatet var ret tæt på at udløse de maksimale fem stjerner. Toyota får ros for de omfattende sikkerhedssystemer som bl.a. den automatiske nødbremse, der ikke bare er standard i alle udgaver, men som også fungerer rigtig godt,” siger Søren W. Rasmussen.

Bedst af testens biler klarer de identiske Mercedes-modeller T-klasse og Citan Tourer sig. Bilerne er i den såkaldte MPV-klasse og scorer både i kategorierne voksensikkerhed, barnesikkerhed og sikkerhedssystemer noget af det til dato bedste i en Euro NCAP-test.

Testens biler:

•Alfa Romeo Tonale: 5 Euro NCAP-stjerner

•BMW i4: 4 Euro NCAP-stjerner

•Cupra Born: 5 Euro NCAP-stjerner

•Kia Sportage: 5 Euro NCAP-stjerner

•Mercedes Benz Citan Tourer: 5 Euro NCAP-stjerner

•Mercedes-Benz T-klasse: 5 Euro NCAP-stjerner

•Toyota Aygo X: 4 Euro NCAP-stjerner

Kilde: FDM