Ida Marie Hermanns dedikerede arbejde for styrke kundeoplevelsen og øge salget af Clinique-produkter i Matas har sikret hende Fagprøveprisen 2023 for Detailhandlen. Det er en drøm, der efter målrettet arbejde går i opfyldelse, forklarer Ida Marie Hermann, som nu vil sætte turbo på karrieren og inspirere andre til at vælge en erhvervsuddannelse.
At vinde Fagprøveprisen for Detailhandlen 2023 er på mange måder en kulmination på mange års drømme og planlægning for Ida Marie Hermann.
Da hun var 14 år, tog hendes mor hende med i Matas for at få hjælp til at behandle de hudproblemer, der generede teenageren. Her oplevede Ida Marie Hermann så venlige medarbejderne i butikken og en salgskonsulent fra mærket Clinique, at hun ikke kun kom hjem med hudprodukter fra. Hun havde også fundet sin karrierevej – hun ville arbejde i Matas med Clinique-produkter og give kunderne en god oplevelse.
Og som ønsket, så gjort. Først blev hun ungarbejder i Matas, og i år har hun så vundet Fagprøveprisen for netop sit arbejde med at sælge hudprodukter fra mærket Clinique i Matas i Viborg:
”Det er jo en drøm, der går i opfyldelse, for lige siden jeg blev ansat i Matas, har jeg gået og tænkt over, hvordan jeg kunne lave en fagopgave her og hvilke elementer, den skulle indeholde. Så jeg har planlagt det længe, arbejdet hårdt for det og drømt om det,” siger hun med et smil.
Salg med hjertet skaffede rekordsalg
Ida Marie Hermanns fokus for fagprøven har været, hvordan Matas kunne sælge flere produkter fra Clinique ved at forbedre kundeoplevelsen og ”sælge med hjertet for at hjælpe kunderne med deres udfordringer.”
Hun har blandt andet holdt en stor kundeaften for 80 kunder for at få en bedre forståelse for deres behov. Det har i den grad virket, for hun har på en uge omsat for 174.000 kroner og dermed sat omsætningsrekord for fagprøver i Matas.
“Efter dialog med kunderne blev vi opmærksomme på, at de i den grad efterspørger parfumefri og bæredygtige produkter, så det har vi haft stort fokus på at fortælle om,” siger hun. Rekorden er dog ikke det, der har betydet mest for Ida Marie Hermann:
”Det fedeste har været at inspirere mine kollegaer via eksempelvis workshops, hvor jeg har undervist dem. Det er fantastisk at opleve, hvordan vi har løftet i flok og skabt nogle gode oplevelser for kunderne. Det er jeg virkelig stolt af, og jeg er også glad for, at mange af tiltagene bliver taget videre af Matas.”
En uddannelse med muligheder
Det er Ida Marie Hermanns skole, Aarhus Business College, der har indstillet hende til prisen. Nomineringen er ifølge Ida Marie Hermann prikken over i’et for en uddannelse, som hun har sat stor pris på. Især den tætte forbindelse til det erhvervsliv, der venter eleverne efter endt uddannelse, har den unge nominerede sat stor pris på.
”Det er superinspirerende, at vi veksler mellem skole og virksomhed. Man lærer en masse begge steder og bliver både klogere på teori og praksis. Vi får lov at prøve en masse ting, og det betyder, at man virkelig udvikler sig,” forklarer hun og fortsætter:
”Jeg vil helt sikkert anbefale andre at tage en erhvervsuddannelse.”
Vil inspirere andre
Uddannelsen og fagprøven har ikke blot kastet en nominering af sig, den har også hjulpet hende med at lande drømmejobbet som konsulent hos Estée Lauder. Her skal karrieren nu udvikles, men Ida Marie Hermann vil også gerne have tid til andre ting – særligt én:
”Jeg håber, at jeg også kan vende tilbage til skolen om nogle år og fortælle om min karriere, og så vil jeg gerne være med til at inspirere andre til at vælge en erhvervsuddannelse. Det er en branche fyldt med fantastiske muligheder.”
Juryens begrundelse: Derfor vinder Ida Marie Fagprøveprisen/detail 2023
Ida Marie har været ambitiøs og hendes fagprøve har sat rekord i Matas. Ida Marie har kæmpet for en stigning på 871,22% som er omsætningsrekord for fagprøver i Matas. Dertil har Ida Marie inddraget sine kollegaer og hele tiden sørget for at opdaterer dem i hendes proces.
Hun har udvist en stor kundekontakt og afholdt et event for kunderne. Derudover har hun opfordret kunderne til at bruge appens funktioner og derefter fulgt op pr. mail, for at sikre sig at alle kunderne havde haft en god oplevelse.
2. pladsen gik til Malene Maul Sørensen fra Business College Syd, Meny, Herning og Mai Hou Olesen Aarhus Business College, Maxi Zoo snuppede 3. pladsen.
Kilde: Dansk Erhverv