Danmarks Naturfredningsforening: Flere butikskæder dropper klimabelastende tilbudsaviser

Nogle af de store butikskæder har allerede droppet trykte tilbudsaviser, og nu overvejer endnu flere at følge trop. Men der bliver stadig uddelt omkring 100.000 tons papirreklamer i Danmark.20. februar 2022

Fra januar 2020 stoppede Dagli’Brugsen med at trykke og omdele tilbudsaviser. Det skete, både fordi deres kunder i stigende grad opsøger tilbud digitalt, og fordi de ikke vil bruge så mange naturressourcer på at trykke tilbudsaviser.

– Det giver ikke mening, at vi fælder flere end 300.000 træer om året. Og det giver ikke mening, at vi lukker 336.000 tons CO2 ud ved at lave tilbudsaviser, sagde Coops administrerende direktør Peter Høgsted dengang.

I løbet af de seneste to år har flere andre butikskæder som for eksempel Silvan og Elgiganten også valgt helt at droppe de trykte tilbudsaviser. Og nu er endnu flere måske på vej.

Lidl og Netto overvejer at droppe tilbudsavisen

Her i uge 7 lavede Netto et forsøg, hvor de lod være med at omdele trykte tilbudsaviser i en enkelt uge for at vurdere, om det kunne være en vej at gå i fremtiden.

Og uge 6 valgte Lidl permanent at stoppe omdelingen af 162.500 trykte tilbudsaviser i København, og planen er på sigt også at droppe de trykte tilbudsaviser i resten af landet.

Mette Hoffgaard Ranfelt, der er miljøpolitisk chefrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening, er glad for tendensen.

– Det er meget positivt, at flere butikskæder dropper de klimabelastende papirreklamer. Men der er stadig lang vej igen. Ifølge Dansk Affaldsforening omdeles der hvert år omkring 100.000 tons papirreklamer i Danmark, så der er brug for flere tiltag for at sænke det store forbrug af papir på tilbudsaviser, siger Mette Hoffgaard Ranfelt.

Vær med i affaldsindsamlingen

Det flyder med affald i Danmark. Men du kan hjælpe os med at fjerne gamle tilbudsaviser, dåser, cigaretskod og plastikflasker fra vores natur.

Invitér dine venner, kolleger eller familie med ud for at befri Danmark for affald den 28. marts til 3. april. Deltag i årets affaldsindsamling

Lov om reklamer i postkassen bør ændres

Danmarks Naturfredningsforening mener, at et oplagt sted at starte er at ændre reglerne for reklamer i vores postkasse.

I dag har vi en ’reklamer nej tak’-ordning, som betyder, at man får papirreklamer i postkassen, med mindre at man selv frabeder sig dem. Det er dog langt fra alle, som får gjort det, selv om de egentlig ikke vil have de trykte tilbudsaviser, og det giver en masse unødvendigt papiraffald.

I stedet burde man lave en ’reklamer ja tak’-ordning, ligesom vi allerede kender det fra vores e-mails. Her er det ulovligt at sende os reklamer, medmindre man som forbruger selv har sagt ja tak til det på forhånd. Hvis man indfører sådan en ordning for vores fysiske postkasser, så vil man sikre, at de trykte tilbudsaviser kun bliver omdelt til de danskere, som rent faktisk er interesserede i dem.

Kilde: Danmarks Naturfredningsforening