Flere biler advarer ikke om fejl på sikkerheds- og assistentsystemer, viser undersøgelse, FDM har lavet. Dermed risikerer bilister at køre rundt med falsk tryghed. FDM efterlyser krav om klare fejlmeldinger og fælles standarder for systemerne.
Sikkerheds- og assistentsystemer som automatisk nødbremse, vognbaneassistent og fartbegrænser har forbedret trafiksikkerheden i nye biler, men bilister risikerer alligevel at køre rundt med falsk tryghed. Systemerne advarer nemlig ikke føreren godt nok i tilfælde af fejl. Det viser en test, FDM har lavet af 14 forskellige bilmodeller.
I testen blev bilernes sikkerhedssystemer blændet for at se, hvordan de reagerede i tilfælde af en defekt. Konklusionen er nedslående. I langt de fleste tilfælde gav bilerne ingen eller først meget sent en fejlmelding.
”Det er naturligvis bekymrende. De nye assistentsystemer er afgørende for sikkerheden for både bløde og hårde trafikanter. Derfor er det ikke godt nok, at man som bilist ikke advares, hvis systemerne ikke virker. Det er helt afgørende, at man kan stole på dem,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto i en pressemeddelelse i dag.
Selvom systemerne de senere år er blevet stadig bedre, viser FDMs undersøgelse, at bilproducenterne i instruktionsbøgerne tager en lang række uforståelige forbehold for, hvornår et system som bilens nødbremse ikke virker. Det kan eksempelvis være på våd vej, hvis bilen foran er snavset, fodgængeren er dårligt gående, eller køretøjet foran kører uregelmæssigt.
På trods af at assistentsystemerne i princippet virker ens, er der stor forskel på dem, ligesom de hedder noget forskelligt fra bilmærke til bilmærke. Heller ikke fejlmeldinger er ens. Det arbejder FDM sammen med de europæiske bilklubber for at få ændret.
”I samarbejde med de øvrige bilklubber arbejder vi på at påvirke lovgivningen, så assistentsystemerne giver en fejlmelding med det samme, hvis de ikke virker. Desuden skaber det forvirring, at bilproducenterne kalder systemerne noget forskelligt. Også det arbejder vi på at ændre, så man får fælles navne for og beskrivelse af assistentsystemerne. Det vil gøre det nemmere for forbrugerne at gennemskue, hvilke sikkerheds- og assistentsystemer deres nye bil har,” siger Lone Otto.
FDM anbefaler dog stadig, at man køber en bil med de nye sikkerheds- og assistentsystemer, da de overordnet set giver en bedre trafiksikkerhed.
FDM gennemførte sin undersøgelse over flere uger i efteråret 2019. Her blev de 14 biler dels testet på FDM Sjællandsringen dels på en 18 km lang rute med både by-, landevejs- og motorvejskørsel.
Læs mere om undersøgelsen i Motor nr. 4 eller på fdm.dk.
Be the first to comment on "Bilers sikkerhedssystemer kan give falsk tryghed"