I december vedtog byrådet i Aabenraa Kommune, at der skulle åbnes for ansøgninger til midler fra Grøn pulje, som opstillerne af vedvarende energianlæg indbetaler til. Nu har to af kommunens politiske udvalg godkendt fordelingen af cirka 11 millioner kroner.
Aabenraa Kommune er en af de kommuner i Danmark, hvor der lige nu planlægges og udføres flest projekter inden for vedvarende energi. Opstillerne af energianlæggene indbetaler midler til en grøn pulje, som Udvalget Plan, Teknik og Landdistrikter samt Udvalget for Bæredygtig Udvikling nu har fordelt.
Puljerne er inddelt i to: Grøn Pulje Bjerndrup og Grøn Pulje Hjolderup. Til sammen er der kommet 53 ansøgninger om midler fra puljen. I alt er der blevet uddelt 10,88 millioner kroner fordelt med 2,08 millioner kroner til Bjerndrup og 8,8 millioner kroner til Hjolderup.
De 53 ansøgninger er vidt forskellige, og de to politiske udvalg har blandt andet givet penge til en ny legeplads skabt i et lokalt samarbejde, bæredygtig renovering af en aktivitetssti og forbedringer af fritidsaktiviteter.
– Jeg er meget glad for, at vi kan give nogle midler ud til gode projekter, der er med til at gøre det både attraktivt og tiltrækkende at bo og besøge Aabenraa Kommune. Pengene går til projekter i lokalområderne, som er med til at give et løft og understøtter at skabe liv i landdistrikterne, og det er samtidig projekter, der kan være svære at få midler til andre steder – for eksempelvis vedligehold af forskellige faciliteter, siger Dorte Soll, der er formand for Udvalget for Plan, Teknik og Landdistrikter.
Grøn Pulje er med til at fordre bæredygtige projekter, der taler ind i Aabenraa Kommune som et sted, hvor den grønne omstilling og bæredygtigheden er en prioritet.
– Vi er med fremme, når det kommer til den grønne omstilling i Aabenraa Kommune. Derfor glæder det mig også, at projekterne taler ind i den fortælling. Flere af projekterne handler om at ruste sig til en mere bæredygtig fremtid, og jeg er glad for, at vi kan være med til at give nogle midler til netop det. Jeg er samtidig meget glad for, at der i mange af projekterne er en fællesskabsånd og en lokal forankring, som for mig at se er en god løftestang for at få projekterne ud i livet, siger Erik Uldall Hansen, der er formand for Udvalget for Bæredygtig Udvikling.
Kilde: Aabenraa Kommune
