Det er Mibau Stema Group, der melder ordren ud i en pressemeddelelse. De skal levere mange tons stenmateriale til Femern Bælt-tunnelprojektet
Mibau Stema Group skal levere 4 millioner tons fra Norge til opførelsen af Femern Bælt-tunnelen, som bliver verdens længste undersøiske tunnel. Kunden er Joint Venture Femern Link Contractors (FLC)1).
– Vi er meget stolte af at levere og bidrage til dette vigtige udviklingsprojekt, som forbinder fællesskaber og skaber nye muligheder for både mennesker og erhvervsliv. Dette er det hidtil største projekt for Mibau Stema Group, og jeg føler en stor taknemmelighed til alle vores medarbejdere, som har arbejdet i mere end ti år for at forberede sig på denne aftale. Nu er vi mere end klar til at starte leverancer,« siger Claus Boisen, administrerende direktør i Mibau Stema Group.
Femern Bælt-tunnelen er et af de vigtigste byudviklingsprojekter i Nordeuropa, der forbinder to kontinenter. Den 18 kilometer lange tunnel vil muliggøre hurtigere, sikrere og mere bæredygtige rejser mellem Skandinavien og resten af Europa. Når den er færdig, vil tunnelen gøre det muligt for folk at rejse problemfrit fra Tyskland og til Sverige i bil eller tog. Det vil levere et væsentligt bidrag til en grøn transeuropæisk trafikkorridor ved at skabe en 160 km genvej, skabe et levedygtigt alternativ til lufttrafik og flytte gods fra lastbiler til elektrificerede godstog.
Tilslagsmaterialerne, som vil blive leveret over fire år, vil blive produceret i Jelsa-bruddet i Norge – Europas største sten/grusanlæg, der drives af datterselskabet Norsk Stein.
Kilde: Mibau Stema Group